Sarek, årets debutantsensation

Dags för ytterligare en av årets svenska spänningsdebutanter, äntligen dags för årets stora sensation på detta område; Ulf Kvenslers hyllade debut Sarek såldes direkt till tjugotalet länder och finns med bland de tolv, alla kategorier, som nominerats till årets bok i Sverige av Bonniers bokklubbar. Konceptet är inte ovanligt, en grupp människor som slåss för sin överlevnad mot naturens krafter (och relationerna i gruppen) har vi mött många gånger förut men sällan så väl genomfört. Och vad jag kan komma ihåg aldrig tidigare i just Sarek; fiktiva Frostmofjället, för att ta ett klassiskt svenskt exempel från 1907, låg nog en bit längre söderut, några mil väster om Arjeplog om man ska döma efter filmen som spelades in på tidigt fyrtiotal. Just relationen till rörliga bilder är relevant; Kvensler må vara skönlitterär debutant men har skrivit massor tidigare och då främst manus till filmer och TV-serier. Han är inte alls ensam om denna kombo, Hans Rosenfeldt och en hel del andra gör samma dubblering, och ofta med lyckat resultat; Sarek har en dramaturgi och intensiva scener som gjorda för en internationell storfilm.

Redan från start finns två berättarperspektiv. Den ena inleds söndagen 15 september 2019, närmare bestämt 14.16 då ambulanshelikoptern tar radiokontakt med Gällivare sjukhus för att berätta att de hämtat upp kvinnan vid Aktse som är kontaktbar men nedkyld och i dåligt skick. Dagen efter, på måndagen, inleder kriminalinspektör Anders Suhonen samtal med kvinnan, trettioettåriga Anna Samuelsson, och protokollen från dessa samtal är en av linjerna genom hela boken.

Det andra perspektivet inleds några månader tidigare, en lördagskväll i juli 2019. Trots att det är helg har Anna en tolv timmar lång arbetsdag bakom sig när hon vandrar hemåt genom Stockholm, köper med sig sushi till sig själv och Henrik för en sen middag. Hon är mitt i en intensiv och framgångsrik karriär som affärsjurist, kan inte ta ledigt just nu för deras planerade och traditionella fjällvandring, i år till Abisko och Kungsleden, hon vill skjuta upp den till början av september och så blir det. Redan efter några sidor vet vi alltså att någon katastrof inträffar i fjällvärlden i början av september som vi läsare naturligtvis blir nyfikna på, författaren har fångat oss direkt. Snyggt!

Efter femtiotalet sidor introduceras ett tredje berättarperspektiv som utspelar sig tio år tidigare; i november 2009 går Anna första året på juristlinjen i Uppsala. Redan första dagen hade hon träffat ett år äldre Milena och trots sina olika bakgrunder hade de genast blivit vänner. Anna kommer från en materiellt mycket välbeställd familj; hennes pappa hade byggt upp ett företag som han så småningom sålt för massor av pengar. Men familjen styrdes med järnhand av pappan som alla var rädda för, broderns självmord är ett trauma som ständigt plågar Anna, hon har inga kontakter alls med föräldrarna längre. Milena Tankovic kommer från materiellt enklare förhållanden, en familj som flydde till Sverige från kriget på Balkan.

I Uppsala träffar de Henrik Ljungman, sex år äldre än Anna och institutionens stora stjärnskott, rekordung docent som spås en lysande akademisk karriär. Bland mycket annat är han en fantastisk föreläsare och Anna, som fått ansvaret för traditionella ”Torsdagstalaren” på Stockholms nation, rekryterar honom till en torsdag i november. Han gör stor succé. Anna och Henrik finner varandra. Anna, Henrik och Milena förblir vänner, bland annat umgås de tre under en gemensam fjällvandring varje sommar.

Tio år senare har Henriks karriär gått i stå, ännu ej professor, tillbringar mycket tid i soffan framför TV-serier, inte alls lika vältränad som han varit. Även förhållande med Anna knakar, han vågar inte längre ta upp frågor om bröllop och barn, hennes fokus är på sin egen karriär.

Milena har under åren aldrig haft något mer långvarigt förhållande men när hon och Anna ses över en lunch 30 augusti berättar hon att hon träffat någon på nätet och de har nu varit tillsammans en månad. Det är trettioåttaåriga Jacob Tessin, framgångsrik konsult på internationella BCG som på fritiden sysslar mycket med extremsporter, har stor erfarenhet av fjällvärlden och han vill gärna följa med på årets fjällresa. Anna tar upp frågan hemma med Henrik, bägge är tveksamma men säger ändå ja.

Lördag 7 september är det dags för avresa och på Centralstationen träffar Anna och Henrik Jacob för första gången. Då har de genom en bekant fått reda på att det inte finns någon Jacob Tessin anställd på Boston Consulting Group, det finns faktiskt ingen Jacob Tessin alls i den svenska folkbokföringen så de är rätt misstänksamma men han är fantastiskt trevlig, riktigt charmig, och under tågresan lyckas han övertyga dem om att ändra planeringen och åka till Sarek i stället. Det är så underbart, han har varit där flera gånger och har redan bokat en helikopter för en del av transporten dit där de ska påbörja vandringen. Så blir det också.

Därmed är scenen satt för kärnan i denna berättelse, strapatserna i Sarek. Jag har aldrig varit där men texten ger mig en mycket stark och realistisk närvarokänsla i denna dramatiska natur. Läste att författaren genomfört en prövande researchresa dit tillsammans med två vänner. Han har genomgående ett mycket starkt bildspråk, läsaren ser redan filmen i huvudet. Om man ska gå ner på små detaljer är det några av alla bilder som inte fungerar riktigt och ett par punkter i intriglogiken är tveksamma, men det är minimala detaljer i ett annars storslaget drama.

Det är Anna som äger berättarrösten genom merparten av handlingen, Milena kommer också in en del så småningom. Och så dessa protokoll från samtalen på Gällivare sjukhus där successivt allt mer avslöjas. Inte heller det är särskilt ovanligt men kombinationen av ett skeende berättat när det händer och samma skeende berättat i efterhand tror jag aldrig jag läst så snyggt genomfört.

Cliff-hangers är en vanlig teknik för att hålla fast läsaren, men ibland blir de så övertydliga att de tangerar löjet. Men den här författaren har full koll, här finns gott om välbalanserade kapitelavslutningar som elegant lockar mig vidare. Gillar ofta tekniken med ”den opålitliga berättaren” som utöver att den ofta blir kul också visar på det faktum att våra perspektiv på vad som sker kan vara mycket olika. Här tillämpas den på ett riktigt starkt sätt.

Är inte säker på att alla gillar upplösningen, kan naturligtvis inte spoila men andra som valt liknande lösningar har ibland kritiserats. Jag älskar den verkligen, så smart!

Sarek är ju tveklöst årets debutsensation inom svensk spänning, vad jag vet är ingen annan i år i närheten av de framgångar som denna bok redan nått, så nog borde den upp i topp på årets lista där jag sedan tidigare har fyra andra män. Men jag vet inte. Kanske borde jag inte skrivit något om en del tveksamma bilder i texten för i mitt huvud dyker det upp en absurd bild; jag tänker mig skillnaderna som de mellan Sotheby’s i London och den lilla loppisen utanför Lundsbrunn i Västergötland. På sätt och vis finns de i samma bransch, bägge kränger begagnade prylar, men på andra sätt är klyftan mellan dem bråddjup. Naturligtvis är Sotheby’s helt överlägsna, på alla sätt man kan mäta det, men samtidigt trivs jag väldigt bra i den lilla loppisen, här finns något djupt personligt, i lokalen, bland prylarna och inte minst i de glittrande fantasirika ögonen hos Samuel som förestår det hela. Så han får vara kvar i topp.

  1. Linnés arvinge av Samuel Åhman.
  2. Sarek av Ulf Kvensler.
  3. Under falkens vingar av Anton Marklund.
  4. Den som överlever av Victor Pavic Lundberg.
  5. Underström av Magnus Abrahamsson.

Normalt sett struntar jag fullkomligt i om författare har snopp eller snippa men det här är sensationellt, bara män bland de fem i topplistan, motsatsen hade varit betydligt mindre överraskande. Är det någon trendförändring som pågår?

Författaren

Ulf Kvensler, född 1968 och uppväxt i Ronneby, studerade ekonomi vid Uppsala universitet och arbetade några år som konsult innan han startade gruppen Humorator. 1996 började han arbeta vid Sveriges Television där han bland annat skrev manus till nyhetssatirserien Detta har hänt. Under åren har han skrivit manus till mängder av filmer och serier men också arbetat som skådespelare och på senare år även som regissör. I dag är han bosatt tillsammans med sin fru i Skarpnäck i södra Stockholm. Sarek är hans debut som romanförfattare.

Anders Kapp, 2022-07-22

Bokfakta

  • Titel: Sarek.
  • Författare: Ulf Kvensler.
  • Utgivningsdag: 2022-04-13.
  • Förlag: Bonniers.
  • Antal sidor: 433.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...