Jag har ingen säker statistik men det känns som att 2021 hittills är ett rekordår för svenska spänningsdebutanter. Jag har läst arton titlar och det är absolut inte alla, har till exempel inte hunnit med fler än två från egenutgivningen. Genomgående är kvalitetsnivån hög men originaliteten lägre. Det finns mycket att känna igen hos många. I berättelserna finns ofta någon typ av återvändande; geografiskt i form av en huvudperson som återvänder till sin barndomsbygd och tidsmässigt i form av någon historisk händelse som slår tillbaka i nutid. Miljön är ofta avgränsad, typiskt ett litet samhälle på landet. Berättartekniken är återkommande, kanske ett resultat av alla skrivarkurser, med några, ofta tre, berättarperspektiv som alternerar i egna kapitel. Men det finns absolut några som sticker ut från det mest normala. Jag har hittat en trio som är de bästa debutanterna från läsningen under det första halvåret.
Det finns väldigt mycket bra bland årets svenska spänningsdebutanter så det har inte varit enkelt att välja ut de allra bästa. De jag ändå kommit fram är i ordning följande tre:
- Ulrika Rolfsdotter, Rovhjärta
- Karin Wik, Skolan
- Anders Sundkvist, Återvändaren
Ingen av mina tre favoriter är särskilt originella, de innehåller många komponenter som man återfinner hos andra, en av dem har till och med det återkommande återvändartemat som titel, men de hamnar ändå i topp på grund av riktigt hög kvalitet i språk, intrig, karaktärer, miljöer och mycket annat. De ger oss riktigt bra läsning och jag är övertygad om att någon av författarna också kommer att slå internationellt (Rovhjärta har redan sålts till sex andra länder och Skolan har fått sitt första internationella avtal).
Man kan fråga sig varför originalitetsnivån bland debutanterna är så pass låg? En hypotes kan vara att det är marknaden som styr, att det finns en bild av vad som utgör framgångsrik svensk spänning, särskilt internationellt, och här ingår till exempel svenska landsbygdsmiljöer? Att förlagen prioriterar det man uppfattar som säljbart är självklart och då väljer man kanske gärna debutantmanus som påminner om något som man framgångsrikt givit ut tidigare. Ett stöd för den hypotesen är att man enkelt hittar högre originalitet i egenutgivningen, även om kvaliteten oftast är lägre.
De aderton
Här följer de arton debutanter jag läst hittills i år i bokstavsordning (författare, titel, utgivningsdag, förlag). Länkar finns till mer läsning på Kapprakt. (De aderton var också titeln på en riktigt bra spänningsdebut av Anton Berg 2018, starten på en trilogi vars andra del Trohetseden kom ut nyligen.)
Kristina Agnér, Var inte rädd för mörkret, 2021-03-26, Bonniers
Finns mycket gott att säga. Som många andra är det ett sorts återvändande till glesbygd, här Småland, med en historik som slår tillbaka. Ovanligt väl genomtänkt intrig. Att den inte hamnar i topptrion handlar mindre om författaren och mer om förlaget som misslyckats med textgranskningsprocessen vilket irriterar i läsningen.
Leif Appelgren, Ingen ond man, 2021-04-27, Lind & Co
Originellt grepp, redan i inledningen får vi veta det mesta om vad som hänt och texten fokuserar i stället på varför det händer, om motiven, om svåra moraliska val, om att kanske inte vara en ond människa men ändå begå onda handlingar. Författarens bakgrund som åklagare medverkar till hög trovärdighet.
Anna Breitholtz Monsén, Stranden, 2021-06-03, Bokfabriken
Intressanta huvudpersonen Lina Lantz återvänder till det fiktiva lilla samhället Sandinge på skånska ostkusten. En ung man hittas mördad på stranden och det kopplas till ett försvinnande för trettio år sedan. Välskrivet och spännande men sticker inte ut tillräckligt för att nå topptrion.
Thomas Engström och Margit Richert, Nattavaara: roman i katastrofernas tid, 2020-11-02, Bokfabriken
Hög på originalitet, en dystopi där Norrbotten efter katastrofer i en rätt nära framtid frigjort sig från Sverige för att skapa den självständiga staten Nordmark. Tveksamt om den ska vara med på den här debutantlistan, författarna har publicerat sig tidigare var för sig, men är debutanter som parskrivare. Jag ska definitivt läsa del två, Armasjärvi, som kommer i september.
Tony Fischier, Mannen som försvann, 2021-04-06, Lind & Co
En späckad thriller förlagd till Göteborg med delar av handlingen i Umeå. I centrum finns en återuppstånden och makaber seriemördare, ”Kilroy”, som jagas i en rätt komplex intrig med många vändningar och många karaktärer. Spännande godispåse som möjligen är en smula överfylld.
Susanna Hjertonsson, Mindfucker, 2021-01-17, Eget (Ekström & Garay)
Toppar originalitetslistan för mig bland dessa debutanter. Med utgångspunkter i bland annat neurokirurgi får vi en välresearchad social thriller som bottnar i människovärde; vad är det som gör oss till det vi är och uppfattar oss själva som. Imponerande!
Elinor Kapp, Sjörök, 2021-04-13, Bokfabriken
Navet för berättelsen finns i Skärhamn på Tjörn och där bor slitne kriminalkommissarien och huvudpersonen Eddie Öhlund som hamnar i ett fall som kretsar kring Salta stänk, ett exklusivt Spa. Fantastiska miljöer, mycket annat positivt, men sticker inte ut tillräckligt.
Jacob Lindfors, Vinterpacket, 2021-01-18, Piratförlaget
Originellt; militärt orienterade thrillers är rätt ovanliga i Sverige men det här är en sådan. Den största krisen på 200 år, på gränsen till inbördeskrig, utländsk makt är involverad, striderna rasar i olika delar av norra Sverige. Mattias Kassian är en intressant huvudperson; en svensk supersoldat med ovanlig bakgrund. Ska bli en trilogi.
Martin G Ljungqvist, Rubinkretsen, 2021-01-18, Eget (Ekström & Garay)
Den andra titeln från denna lista som hämtats från egenutgivningen visar också upp hög originalitet. Här finns matematiken i centrum, ett av världens sju största olösta matematiska problem löses i hemlighet vilket gör dagens IT-säkerhet meningslös. Massor av miljoner försvinner från storföretag och rika privatpersoner för att dyka upp någon helt annanstans. Riktigt kul grepp,
Tina N Martin, Befriaren, 2021-07-29, Polaris
Inte utgiven ännu, men jag har läst ett förhandsex och det här är en mycket stark och mörk berättelse från Boden som handlar om arvsynd, inte i biblisk mening utan snarare i form av hur elände på olika sätt kan fortplanta sig genom generationerna. Det är inget helt ovanligt tema, men jag har sällan upplevt det så starkt skildrat. Inte långt ifrån att gå upp till topp tre, håll gärna utkik när den släpps i handeln 29 juli.
Sara Osman, Allt vi inte sa, 2021-05-20, Bonniers
Inte klassad som spänning av förlaget, men det är ändå en spännande psykologisk thriller. I centrum finns tre unga och välutbildade kvinnor i Stockholms innerstad på väg mot katastrofen. Väldigt välskrivet, en hel del svart humor, sällan har jag läst en text med så många träffsäkra oneliners att skratta åt, även om skrattet ibland fastnar i halsen.
Per Ottosson och Daniel Vesterhav, Operation monsunregn, 2021-01-26, Bokfabriken
Författare med en bakgrund som medverkar till hög trovärdighet i skildringar av gängkriminalitet, skjutningar och en ökande vapensmuggling. Centrum i Göteborg med en del utflykter. Mycket positivt men språket klarar inte riktigt att bära berättelsen.
Ulrika Rolfsdotter, Rovhjärta, 2021-04-07, Bazar
Annie Ljung, socionom i Stockholm, tvingas återvända till barndomens Lockne för att ta hand om sin dementa mamma. I berättelsen finns återvändandet, en historisk händelse och glesbygd, allt annat än originellt alltså. Men på alla andra sätt otroligt imponerande, etablerade stjärnan Tove Alsterdal har fått en stark konkurrent när det gäller spänning från Ådalen. Karaktärsbyggandet, miljöerna, de tonsäkra tempoförändringarna, berättelsens hantering av missbruksproblem och utsatta kvinnor, historiens verkliga häxprocessers återkomst som häxjakter, språket, de multipla upplösningarna, ja, allt detta och mycket mer sitter på en obegriplig nivå för en debutant och därför finns Rovhjärta i topp.
Sofia Rustan, Skadedjuret, 2021-06-03, Polaris
Ny konkurrent till Susanne Fellbrink som Sundsvalls spänningsdrottning. Rustan är mörkare, det är välskrivet och spännande med en skicklig berättarteknik, berörande med dagens främlingsfientlighet som ett starkt tema, men behöver ett tydligare personligt tonfall. Start på serien Morden i Sundsvall.
Linda Ståhl, Syndaren ska vakna, 2021-04-28, Norstedts
Dags för listans andra skånska besök, nu till Höllviken, där vi får möta Reub Thelander, intressant huvudperson som just kommit från Jönköping som vikarierande chef för Vellinges lilla polisstation. Huvudtemat är mäns våld mot kvinnor som är både viktigt och vanligt, men här berör det inte tillräckligt.
Anders Sundkvist, Återvändaren, 2021-04-29, Modernista
Här finns ett återvändande, kriminalinspektör Erik Borg återvänder från Stockholm till barndomens Luleå för en begravning. Här finns en historisk händelse, skolkamraten Johnny Fachs förmodade självmord alldeles innan skolstarten i åttan. Så långt inte originellt alls men sedan följer ett intelligent utforskande av minnets notoriska opålitlighet. Osannolikt välskrivet med ett lugn i berättandet, en personlig trygghet att vila i, spänning behöver inte alltid ett uppskruvat tonfall.
Karin Wik, Skolan, 2021-04-19, Forum
Internatskolan är en tacksam och välanvänd litterär miljö och här möter vi trasiga journalisten Ida Rossi som motvilligt, på chefens order, återvänder till den lilla värmländska byn Holm och välkända internatskolan Axelsons. Så långt föga originellt men berättartekniskt går den här författaren egna vägar och det kombineras med ett personligt språk som det är en fröjd att läsa. Och naturligtvis blir det riktigt spännande.
John Willander Lambrell, Den som vet, 2021-03-29, Polaris
Listans andra besök i Småland, nu Vimmerby, där vi bland andra möter Monica och Benjamin, två genrestereotyper som tack vare ett könsbyte blir riktigt intressanta. Ett gäng imponerande komponenter, bland annat en bra behandling av klickhungern på nätet, men texten hade behövt mer personlighet för att nå toppen.
Därmed är debutantlistan slut för nu. Jag skulle gärna haft med Anna Kuru i topptrion, hon har redan kommit ut med två lysande delar av en trilogi, Den första frosten och Norrskensnatten. Men hon är bara förlagsdebutant, har givit ut texterna själv tidigare.
Feelgood-drottningen Frida Skybäck är långt ifrån någon debutant, men i höst debuterar hon som spänningsförfattare med De rotlösa. Jag har förhandsläst, det är riktigt bra och gripande spänning så skriv gärna in 2021-09-23 i almanacken; då släpps boken.
Anders Kapp, 2021-06-29