Två böcker efter debuten har Susanne Fellbrink etablerat sig som Sundsvalls nya spänningsdrottning med sin serie om artisten Cilla Fallander, men nu får hon konkurrens: Sofia Rustan debuterar med Skadedjuret, första delen i serien Morden i Sundsvall med kriminalinspektör Amanda Junisson i huvudrollen. De två författarna finns dock inom olika delar av spänningsspektrat; när Fellbrink skriver inom relativt snälla området cosy crime finns Rustan i en tuffare värld. Det är en mogen debut, välskrivet och spännande med en skicklig berättarteknik, berörande med dagens främlingsfientlighet som ett starkt tema.
Vi får träffa den återkommande huvudpersonen Amanda Junisson, 37 år, ibland osäker på sig själv som kvinna, längtar efter att bilda familj men har ingen riktigt bra historik med pojkvänner. Nu har hon träffat Patrik Silfverkrantz och är förälskad, de har varit tillsammans i ett halvår och han har just friat en vacker dag vid kusten. Hon har sagt ja. Som läsare anar vi redan från start att Patrik knappast är någon idealman, men Amanda är förblindad av sin förälskelse.
Vi får träffa Mauritius Markovic och hans dotter Kati, romska tiggare som kommit till Sundsvall för att försöka samla pengar till Katis livsviktiga njuroperation. De gör sig redo för natten, sover utomhus, det är augusti och fortfarande ganska varmt. Någon kommer, någon som Mauritius tycker sig känna igen, han försöker fly men misslyckas, Kati ser hur hennes pappa blir mördad. Hon flyr och hennes flykt blir en av trådarna i berättelsen, hon får en egen röst, hon är livrädd för att mördaren ska finna henne och hon har ingen som hon vågar be om hjälp.
Amanda är säkrare på sig själv i rollen som kriminalinspektör för grova brott vid Sundsvallspolisen. En tidig augustimorgon får polisen ett larm; några norska turister har förtöjt sin båt vid Draghällans fyr i hamninloppet utanför Sundsvall och hittat en död manskropp. Amanda rycker ut tillsammans med sin närmaste kollega Claes Johansson, en ibland prövande charmör men med hjärtat på rätta stället och en bra polis. Med finns också flera andra kolleger. Snart visar det sig att ett av mannens inre organ har tagits ut ur kroppen. Det är Mauritius de funnit men det kommer att dröja innan de kan identifiera honom. Amanda äger också ett av historiens berättarperspektiv och den delen rör sig mellan fallets utveckling och vad som händer i hennes privata liv.
Det tredje perspektivet ägs av en anonym man som uppenbarligen mår väldigt dåligt, som bär på en hemsk historia, som nu är på jakt efter Kati, ett vidrigt skadedjur i hans ögon.
Här finns en skicklig kombination av flera väl etablerade komponenter inom genren. Här finns en historik med någon sorts trauma, något riktigt hemskt som hände för länge sedan och som faller ut i något ännu hemskare i berättelsens nutid. Här finns en sorts triangulering, tre berättarperspektiv som ser olika saker, tolkar på olika sätt, men som tillsammans för handlingen framåt. Här finns jakten, Katis flykt, förföljaren som hela tiden kommer närmare, en komponent som är spänningsdrivande och håller läsaren fast. Här finns tekniken att ge läsaren kunskaper som olika karaktärer i berättelsen inte har vilket fungerar bladvändande. Här finns kvinnan som faller för fel man, något som engagerar läsare, som driver läsningen framåt: ”men öppna ögonen och kasta ut karlsloken någon gång!” Här finns groteska element som läsaren kan förfasas inför. Här finns slutligen en dramatisk upplösning där huvudpersonen hamnar i en livsfarlig situation.
Det är en stabil, hållfast och fungerande berättarkonstruktion, nästan till överdrift ibland. Men samtidigt finns det mycket som engagerar, särskilt det starka temat om dagens främlingsfientlighet. För oss som kan något om platsen Sundsvall ger oss författaren också stark närvaro med igenkänning i miljöerna. Det ska bli spännande att se hur författaren går vidare i nästa del. Det jag hoppas är att den avverkade debuten ger författaren modet att ibland falla ut ur ramen, att inte alltid vara riktigt så välstrukturerad.
Kerstin Bergman och jag samtalar med Sofia Rustan på Svenska Deckarfestivalen 2021.
Författaren
Sofia Rustan föddes i Malmberget 1973 och växte upp i Gamlestad utanför Luleå. Efter juridikstudier i Umeå flyttade hon till Sundsvall 1998 och är nu bosatt med sin familj i Juniskär vid havet söder om staden. Hon arbetar som kundombudsman på ett försäkringsbolag men vid sidan av jobbet har hon alltid varit verksam med olika kreativa aktiviteter: skrivande, fotografering och konst.
Hon berättar själv att kreativiteten har gått i generationer från farmors pappa som var en skicklig bildhuggare i Berlin. Sedan flytten från Umeå är hon medlem i Sundsvalls Kollektivverkstad och har många utställningar bakom sig. Intresset för skrivande tog fart på allvar under en skrivarkurs där en av de andra deltagarna var just Susanne Fellbrink. Bortsett från ett egenproducerat häfte med deckarnoveller 2017 är Skadedjuret hennes debut.
Anders Kapp, 2021-06-28
Bokfakta
- Titel: Skadedjuret.
- Författare: Sofia Rustan.
- Utgivningsdag: 2021-06-03.
- Förlag: Polaris.
- Antal sidor: 334.
Länkar till mer information
- Författarens hemsida.
- Läs vad andra skrivit om boken.