Död på Bornholm

På Bornholm hittas kvarlevorna av Susan Dahlgard, en då fjortonårig flicka som försvann under en skolresa 1995. Det är upptakten för det fall som är den centrala berättelsen i danska spänningsstjärnan Sara Blædels tionde bok med polisen Louise Rick och journalisten Camilla Lind som huvudpersoner. Den kom ut på svenska i förrgår med titeln Flickan under trädet. Det här är en välskriven text som rör sig mellan olika perspektiv, både i nutid och då 1995 med träffande skildringar av den ofta brutala tiden i livet som högstadieåren kan vara. Fallet har också nära kopplingar till både Louise och Camilla personligen på flera olika sätt. De var något äldre än Susan men kommer ihåg fallet väl, försvinnandet väckte stor uppmärksamhet och de har själva varit på liknande skolresor till Bornholm. Louise har också stött på försvinnandet senare i sitt arbete som polis. På flera sätt en givande läsning, men just den här berättelsen har vi redan mött alltför många gånger.

Louise Rick har tagit tjänstledigt under ett halvår innan hon ska tillträda en hög chefsbefattning inom kriminalpolisen i Köpenhamn. Den tiden ägnar hon åt att resa runt i världen tillsammans med nya kärleken Eik, sin son Jonas och Eiks dotter Stephanie. Det går bra, den nya familjekonstellationen fungerar allt bättre, och efter att ha besökt en hel del olika platser runt världen, för att tillfredsställa olika önskemål inom gruppen, har de nu kommit fram till Thailand och det är fortfarande två månader kvar av ledigheten. Men den här heta dagen kommer någon ur personalen springande och hämtar henne på stranden; det har kommit ett viktigt samtal och hon måste genast komma till receptionen.

I luren finns hennes pappa: ”Det är Mikkel. Han har försökt ta livet av sig. Han ligger på sjukhuset i Roskilde, vi är hos honom nu.” Mikkel är hennes lillebror som gått igenom en del svårigheter den senaste tiden. Han fru Trine hade lämnat honom och de två barnen Kirstine och Malte. Att hantera barnen, villan i Osted och alla räkningar själv samtidigt med saknaden efter Trine hade blivit övermäktigt för honom. Louise förstår ändå inte. Trine hade ju kommit tillbaka och de två verkade ha fått nytt liv i kärleken, allt hade äntligen verkat gå bra för hennes älskade lillebror.

Men hon får veta att Trine försvunnit igen och det är osäkert om Mikkel kommer att överleva. Så hon lämnar de andra tre och åker direkt tillbaka till Danmark. Utöver dramatiken kring Mikkel följer hon också nyhetsrapporteringen om Susan. När hon söker igenom Mikkels hus för att försöka hitta någon förklaring till Trines försvinnande hittar hon ett gammalt foto av klass 7C på Osted Skole som visar att Trine då gick i samma klass som Susan.

Camilla Lind arbetar på Morgenavisen och driver igenom att hon ska få uppdraget att skriva om fallet Susan; vid försvinnandet gick hon på samma skola, två år äldre, känner en hel del av de som fanns på skolan då och bör ha bättre möjligheter än någon annan att få fram intressant information. Så både Louise och Camilla börjar gräva i vad som hänt samtidigt som vännerna delar information med varandra.

Det visar sig att både Susan Dahlgard och Trine Madsen på den tiden ingick i ett starkt tjejgäng där även Pia Bagger och Nina Juhler var med. Tuffa och ledande tjejer som inte alltid var så snälla mot andra. Tre av dem hade känt varandra i många år. Susan hade tillkommit i femman, men som den snyggaste och djärvaste av dem hade hon fått den outtalade ledarrollen. Långt i utkanten fanns även Mona Ibsen som hade försökt stoppa skolresan, hon var övertygad om att något hemskt skulle hända. Hon hade tagit väldigt illa vid sig av det som hände på Bornholm och sedan dess varit återkommande patient inom psykvården.

Naturligtvis finns det mycket som är bra, författaren är en stor stjärna och det blir man inte utan att vara skicklig. Huvudpersonerna Louise Rick och Camilla Lind är till exempel riktigt starka karaktärer och det är intressant att följa vad som händer i deras liv. Men det finns några saker som stör. Det finns några logikproblem och någon borttappad tråd som rimligen måste härstamma från författaren själv. Det är väl inte någon direkt dålig översättning, men inte heller på topp; det svenska språket flyter inte riktigt så bra som man kan önska som läsare. En udda egenhet är att när det verkar uppenbart att adjektivet ”senast” borde användas så dyker adverbet ”sist” upp i stället. Har ingen förklaring till varför. Men det stora problemet för mig är något helt annat.

Blædels nya berättelse är långt ifrån det, alltså ny. Låt mig bara ta ett par exempel från de senaste månaderna på Kapprakt. Om Liza Marklunds Polcirkeln:

”Själva grundkonceptet om något otrevligt i dåtid som slår tillbaka i nutid har alltid funnits och verkar just nu ha förvandlats till standard inom genren, blir glatt överraskad när någon ägnar sig åt något annat. Även om man smalnar av konceptet till en mindre grupp som råkar ut för något i unga år, något som bidrar till att de skingras åt olika håll, något som påverkar deras liv på olika sätt och så en händelse många år senare som tvingar dem till en återförening som blir dramatisk är alltför välanvänd, den är sliten.”

Om Johan Theorins nya Benvittring:

”En av litteraturens mest använda konstruktioner utgår från en hemsk händelse för länge sedan då ett begränsat antal människor, då unga, ofta barn eller tonåringar, upplevde något tillsammans som blir en hemlighet. Det sluts någon typ av tystnadspakt som påverkar dessa människor på olika sätt genom livet men som ändå i huvudsak håller under lång tid. Men så, i berättelsens nutid, händer något som får pakten att rämna med förfärliga konsekvenser. Det är en mycket bra och effektiv konstruktion, det är därför den använts så ofta i olika tappningar under mycket lång tid, men jag hade förväntat mig något mer originellt när en så skicklig författare som Johan Theorin återkommer efter åtta års paus med denna serie.”

Det känns inte angeläget att skriva samma sak en gång till. Just dessa tre exempel startar till och med på exakt samma sätt: upptäckten av ett lik som legat gömt under lång tid. Om jag vore konspirationsteoretiskt lagd skulle jag leta efter den tid och plats då ett gäng spänningsstjärnor träffades och utmanade varandra: Låt oss alla skriva samma berättelse så får vi se vilken av oss som lyckas bäst. Men det tror jag inte riktigt på. Jag vet inte exakt hur många gånger genom åren som jag mött just denna berättelse men det jag verkligen vet är att det är nog nu! Jag vill inte möta den en gång till!

Författaren

Sara Blædel, född 1964, är en av Danmarks största spänningsförfattare; hennes böcker har sålts i 4,5 miljoner exemplar i omkring fyrtio länder och hon har fått oräkneliga priser. Men vägen till författarskapet var allt annat än självklar. Som dyslektiker var en skrivande karriär osannolik och hon kom in i branschen på en helt annan väg, som grafiker, och har bland annat arbetat som grafisk koordinator på förlaget Gyldendal. 1993 startade hon ett eget förlag för kriminallitteratur, Sara B, och från 1995 arbetade hon även som journalist, bland annat på TV som researcher och redaktionschef innan hon 2005 blev heltidsförfattare.

Hon debuterade som författare 2000 med Anne-Marie – dronning uden rige, en bok om den danska prinsessan Anne-Marie (ej översatt). Hon har också skrivit en del annat, men genombrottet kom 2004 med Grønt støv (Pulver på svenska 2006) som fick den danska kriminalakademins debutantpris och som sålde stort. Det var den första boken om polisen Louise Rick och hennes väninna journalisten Camilla Lind och under de tio åren 2004-2014 kom hon ut med nio böcker i den serien. Därefter tog hon en paus för att 2016-2018 komma ut med trilogin om Ilke. 2019 återvände hon till den förra serien med Pigen under træet (som nu kommit ut på svenska med titeln Flickan under trädet). 2020 kom hon ut med en elfte del i den serien, Den tavse enke, som ännu ej är översatt till svenska. I somras kom hon ut med något nytt på danska, kriminalromanen Opløst som hon skrivit tillsammans med Mads Peder Nordbo.

Anders Kapp, 2022-01-13

Bokfakta

  • Titel: Flickan under trädet (Pigen under træet 2019, översättning Jessica Hallén).
  • Författare: Sara Blædel.
  • Utgivningsdag: 2022-01-11.
  • Förlag: Polaris.
  • Antal sidor: 373.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...