Äntligen! Ray Celestin är tillbaka! I hans amerikanska jazz- och gangsterhistoria har vi nu kommit fram till New York hösten 1947. Celestin är nog den mest ambitiösa författare jag läst och träffat, ambitiös på en helt absurd nivå, både när det gäller research och konstruktion; i miljöer, karaktärer och berättelsens arkitektur. Men så blir det bra också. Jag var lite nervös över om han skulle kunna upprätthålla den höga nivån från hans två tidigare böcker, men det var alldeles onödigt; han är om möjligt ännu bättre i nya Gangsterns klagan.
Boken går utmärkt att läsa fristående men det är ännu roligare att läsa hela historien. Den första delen i Celestins ”City Blues Quartet” kom på svenska 2016 med titeln Yxmannen och den utspelar sig i New Orleans 1919. Den andra delen gavs ut på svenska i september 2017 med titeln Mafioso och utspelar sig i Chicago 1928. I den tredje boken har vi alltså kommit till New York 1947 och den fjärde och sista delen kommer att utspela sig i Los Angeles 1967. Gissningsvis kommer den att komma ut 2021. Tack vare populariteten kommer de nu ut nästan samtidigt på originalspråket engelska och på många andra språk, bl a svenska.
Varje bok präglas av en tid, en stad och ett väder men också av en samtida låt som styr bokens språkliga melodi i handling och tempo.
Celestins råmaterial är oändliga mängder av historiskt korrekta händelser, personer och platser/miljöer. Bara hans referenslista, kartmaterial och bildgalleri på hans egen hemsida (länk nedan) är galet imponerande. Om han använde det till historisk uppräkning av detaljer skulle det naturligtvis bli hur tråkigt som helst men det gör han inte alls. I stället använder han så skickligt allt detta material till att ge läsaren en fantastisk närvaro; i läsningen lever man verkligen på de platser och i de tider som han beskriver, man känner närvaron på riktigt i New Orleans, Chicago och New York med allt det vackra och allt det riktigt hemska.
En av de mest överraskande personerna som dyker upp är Stanley Kubrick, då bara 19 år när han arbetar som fotograf för Look magazine och mycket riktigt tar bilder backstage på New Yorks ledande nattklubb The Copa, som är en av huvudscenerna i den nya boken (Kubricks bilder från Copa finns på Celestins hemsida).
Genom hela serien finns två återkommande huvudpersoner, en fiktiv och en verklig. Den fiktiva är Ida Davies, en Sherlockälskande privatdetektiv som slår sig fram trots det motstånd som hon möter som ung, kvinna och svart (även om hon är rätt ljus i hyn). Nu är hon inte så ung längre, närmar sig 50, och driver sin egen detektivbyrå i Chicago, erkänd som en av de absolut bästa i branschen.
Den andra, och verkliga, återkommande personen är Louis (Lewis ibland) Armstrong. Utöver att vi får följa hans reella musikkarriär är han också god vän med Ida och fungerar ibland som hennes doktor Watson. En tredje ”huvudperson” är den organiserade brottsligheten i en alldeles osminkad version där mängder med verkliga personer blir i högsta grad levande karaktärer i böckernas handling.
Handlingen i Gangsterns klagan
Michael Talbot, tidigare kollega till Ida men nu pensionerad, kommer till New York för att försöka rentvå sin son som fängslats för ett blodigt massmord på ett nedgånget hotell i Harlem. Bevisen är överväldigande, det ser hopplöst ut, och han ber Ida om hjälp. Hon reser genast från Chicago för att hjälpa sin gamle vän. I undersökningen upptäcker de successivt att detta brott bara är en del av en härva som går långt in i den organiserade brottsligheten, maffian.
Ida passar också på att återuppta bekantskapen med sin gamle vän Louis Armstrong som är i ett uselt skick. I den här boken är Armstrongs karriär på väg utför. Storbandserans tid är över, flera band har lagt ner och den senaste turnén var en katastrof. Men nu kommer vändningen med satsningen på en mycket mindre ensemble, Louis Armstrong and The All Stars, och en berömd konsert i Stadshuset blir en storartad come-back och grunden för hans ikoniska position i jazzvärlden.
Parallellt har chefen för ovan nämnda Copa, Gabriel Leveson, som också står mycket nära den riktigt framgångsrike gudfadern Frank Costello, av honom fått ett svårt uppdrag. Las Vegas-grundaren Benny Siegel har nyligen dött och i samband med det upptäcks att några maffiamiljoner som han fått för kasinoinvesteringarna försvunnit. Gabriel måste lösa mysteriet samtidigt som tiden är kort innan hans mångåriga plan att fly från maffian med sin dotter ska verkställas.
Det två undersökningarna flyter samman och visar sig handla om konflikter mellan maffiafamiljer och en konspiration som har kopplingar till korrumperad polis och skurkar i samhällstoppen.
Hela intrigen är otroligt välorkestrerad i en fiktiv och dramatisk komposition där nästan alla komponenter är verkliga händelser och personer. Det är riktigt, riktigt spännande med många oväntade vändningar och en dramatisk upplösning.
Det som ändå framför allt lever kvar hos mig efter läsningen är att under några timmar fått vandra runt på en fantastisk plats, New York 1947, där jag kunna se alla intressanta miljöer, höra ljudet från den brusande metropolen, känna dofterna från stadens alla skikt, uppleva glamouren och se ner i det svarta mörker som finns bakom de glittrande fasaderna.
Ray Celestin är så imponerande. Han saknar motstycke inom genren, har skapat en alldeles egen nisch där han briljerar på sitt alldeles eget sätt. Jag längtar redan intensivt efter att få leva en stund i Los Angeles 1967 när de fjärde och avslutande delen kommer.
Anders Kapp, 2019-04-16
Bokfakta
- Titel: Gangsterns klagan (The Mobster’s Lament. Översättare: Ann Margret Forsström).
- Författare: Ray Celestin.
- Utgivningsdag: 2019-04-16.
- Förlag: Southside Stories.
- Antal sidor: 549.
Länkar till mer information
- Ray Celestins egen hemsida (med massor av extramaterial kring böckerna)
- Kapprakt om Ray Celestin
- Kapprakt om Mafioso
- Du kan läsa mer om boken här och här.