Äntligen dags! Fjolårets succédebut Det sista livet gav lysande recensioner, såldes direkt till drygt femton länder och nu är duon Peter Nyström och Peter Mohlin tillbaka med uppföljaren Den andra systern som kommer ut i dag. Återseendet av John Adderley är fyllt av läsglädje och den här gången landar vi i nätdejtarvärlden där två märkliga systrar med bas i Karlstad bygger upp Raw, ett framgångsrikt företag som växer internationellt. Parallellt med detta materialiseras skuggorna från Johns förflutna på ett mycket hotfullt sätt. Det blir två berättelser som så småningom växer samman på oväntade vägar. En så framgångsrik debut kan skapa nervositet inför uppföljaren, men här får vi möta två författare som fyllda av skrivglädje på flera olika sätt tar i mer än de gjorde i debuten. I november kan vi också möta dem i verkligheten, det är klart att de då kommer till oss på Svenska Deckarfestivalen.
Vi får alltså återse författarnas fantastiske hjälte John Adderley. Han har en afrikansk pappa och en svensk mamma. Familjen växer upp i Karlstad och har det på många sätt trassligt. De skils åt när John är tolv och hans halvbror Billy är åtta, pappan och John flyttar till USA, mamman och Billy blir kvar i Sverige, all kontakt upphör. Det går bra för pappan som så småningom lämnar ett stort arv till John som blivit polis, framgångsrik mordutredare i New York och så småningom FBI-agent. Han har jobbat under cover för att spränga i nigeriansk narkotikaliga och upplösningen gick inte som planerat. Han blir ändå huvudvittne i en rättegång som fäller delar av ligan och John får ett pris på sitt huvud. Han måste försvinna, hamnar i FBIs vittnesskyddsprogram och flyr till Karlstad där han uppträder som polisen Fredrik Adamsson.
Huvudberättelsen i den nya boken kretsar kring systrarna Alicia och Stella Bjelke. De har med bas i Karlstad byggt upp en ny och mycket framgångsrik dejtingsajt, Raw, som redan finns i flera av de andra nordiska länderna och snart ska lanseras i Tyskland. Det nya är att datorerna har tagit över mycket mer än hos konkurrenterna och bakom de smarta algoritmerna står Alicia, genialisk programmerare och teknikchef för bolaget. VD är syster Stella; oändligt vacker är hon den blomma som alla vill vara nära, som alla flockas kring för att uppfylla hennes önskemål, en fantastisk säljare. Alicia är allt annat än vacker; efter en händelse i barndomen har hon ett ansikte som skrämmer slag på alla hon möter. Systrarna har en mycket nära men på många sätt en mycket destruktiv relation.
En dag hittas Stella mördad, John blir huvudansvarig för mordutredningen och Alicia fruktar att hon är mördarens nästa offer. Systrarna har alltid festat mycket, inte bara alkohol, och nu rasar Alicia fullkomligt. Hon får en del tröst av Ratko: ”De hade haft en kort historia ihop för ett par år sedan och utgjort Karlstads mest osannolika par. Han var andra generationens invandrare från krigets Jugoslavien. Alltid klädd i de dyraste skjortorna och senaste jeansen. Hon var outsidern, freaket med ansiktet. Tjejen som kunde datorer och klädde sig i svarta jeans och en lika mörk huvtröja.” De träffas en del igen nu men Alicia är oftast väldigt berusad: ”Du är skitfull, Alicia. Jag vill bara inte att du gör nåt som du … Ett L för mycket, avbröt hon.”
En viktig sidoberättelse är kopplad till Johns bakgrund. Hans vän och kollega Trevor. som också deltog i jakten på den nigerianska narkotikaligan, hittar honom i Karlstad. Från fängelset i USA styr syndikatledaren Ganiru jakten på dem och de verkar ha fått upp ett spår. Måste John fly igen? Han funderar på att ge sig av till Berlin men kommer på en möjlighet att använda mordutredningen för en gång för alla att göra upp med sitt förflutna.
Det är basen för en rafflande berättelse som håller läsaren i ett stadigt grepp. Berättartekniken är lysande. Vi rör oss snabbt mellan olika berättarperspektiv i nutid och en händelse för åtta år sedan som visar sig ha stor betydelse för det som händer i nutid. Karaktärsutvecklingen är imponerande, både när det gäller personer som vi återser från den förra boken och de som är nya.
Den andra systern är våldsammare än debuten. Jag har inget generellt problem med våld i spänningslitteratur så länge det är motiverat av handlingen, och det är det här, men kanske kan det vara värt att se upp med så att man inte passerar det gräns som jag tycker att en annan författarduo, paret Lars Kepler, gick över i sin senaste bok Spegelmannen?
Det här är ett författarpar med en stark språklig förmåga som också är orädda för att ta i; ibland på gränsen till svulstighet men jag tycker det fungerar fantastiskt bra. Linda och Alicia träffas på pizzerian: ”Alicia granskade det plastikopererade ansiktet vars överdimensionerade läppar blänkte av fettet från den smälta osten.” John har svårt att sova, han känner sig iakttagen: ”Det måste vara takfönstret, tänkte han. Öppningen ovanför sängen som tillät honom att blicka ut i oändligheten – och oändligheten att stirra tillbaka.” John känner ofta skuld: ”Skuldkänslorna tog sig alltid torrskodda över vattnet och tvingade förnuftet till en villkorslös kapitulation.” En betraktelse av gästerna på ett kafé: ”Föräldralediga morsor som la halva barnbidraget på veganlatte och hipstriga män som trampade retrocyklar till jobbet.” Bokstäver som ger glada läsare!
Spänning, spänning och spänning
När vi ofta kallar denna genre för spänningslitteratur så avser vi en av ordets betydelser, en känsla som kan beskrivas som njutningsfylld men kanske ofta skräckblandad nyfikenhet; en text som fyller läsaren med en upptagenhet av frågor som: hur ska det gå, vad kommer att hända med honom eller henne, hur hänger det här egentligen ihop, varför gör hon så och den mest klassiska frågan om vem som är mördaren. Läsaren ges en stimulerande anspänning utan att passera gränsen till överstressande nervspänning. Denna typ av spänningsbyggande kan utföras på många olika sätt och det här författarparet är uppenbart skickliga byggmästare. Men ordet spänning används också för att beteckna flera andra saker och här kommer bara ett par exempel.
En betydelse handlar om relationen mellan två olika positioner; inom fysiken till exempel i form av elektrisk spänning och magnetisk spänning. I överförd betydelse kan man med denna innebörd av ordet prata om social spänning i form av mer eller mindre konfliktfyllda relationer mellan olika klasser, etniciteter, företag, länder etc. Något jag verkligen gillade i debuten var spänningsfältet mellan familjen Bjurwalls överklassmiljö och den underklassmiljö som den svenska delen av Johns familj hamnat i. Det saknar jag i den nya texten som däremot har spänningsfält på individplanet som får voltmetern att gå i taket. Något som jag, till min glädje, återser är spänningsfältet mellan olika kulturer när John till sin förvåning konstaterar att det svenska ordet ”hen” står för något helt annat än höna och i kollegan Ulfs tirader som blir ”droppen i en bägare så till brädden full av ledarskapsutbildningar och värdegrundsarbete att det bara varit en tidsfråga innan den skulle rinna över.” Kul!
Ytterligare en betydelse handlar om den latenta kraft som uppstår när man drar ut en resår eller ett gummiband, spänner en båge, sätter upp en råttfälla eller rävsax och när man drar upp en fjäder. Om vi åter lämnar fysiken så kan denna spänning i överförd mening handla om att bygga in en kraft i miljöer, karaktärer, relationer och situationer som kan utlösas i upplösningar eller andra händelser. När vi ibland skriver att en berättelse är ”skruvad” är det den spänningskraften vi avser. Fjädern måste skruvas upp för att skapa spänningen, men skruvar man den för långt går den sönder. Själva grundkonstruktionen i den här serien bärs av huvudkaraktären John Adderley med hans bakgrund och egenskaper. Det är en skruvad karaktär, annars skulle han vara ointressant; som person är han kanske inte helt sannolik men han håller sig inom de ramar som innebär att vi kan ta honom till oss och verkligen tycka om att möta honom i flera berättelser. Totalt sett är den nya boken mer skruvad än debuten, på gott och ont, främst genom karaktärerna Alicia, Stella och Linda som är skruvade till bristningsgränsen; fjädern håller fortfarande och kraften är maximal men det är kanske dags att sätta upp en varningssignal?
Även trasiga fjädrar kan vara vackra; jag älskade mycket i de tre säsongerna av Twin Peaks och inom spänningslitteraturen är väl Jussi Adler-Olsen ett exempel på att överskruvade berättelser kan älskas av många läsare. Men det är delvis en annan bransch som jag inte tror att det här författarparet vare sig vill eller bör gå över till? Så snälla: kan inte grenen kast med död kropp från balkong till bagageutrymme utgå ur tävlingsprogrammet?
Det blev någon liten hickning men mycket oftare studsade jag av glädje i läsningen, jag längtar efter nästa bok och jag ser verkligen fram emot att träffa författarparet på Svenska Deckarfestivalen i november!
Anders Kapp, 2021-03-31
Bokfakta
- Titel: Den andra systern.
- Författare: Peter Mohlin och Peter Nyström.
- Utgivningsdag: 2021-03-31.
- Förlag: Norstedts.
- Antal sidor: 345.
Länkar till mer information
- Kapprakt om Peter Mohlin och Peter Nyström.
- Kapprakt om Det sista livet.
- Läs vad andra skrivit om boken.