Sedan 2011 är jag sidojury för Augustprisets skönlitterära klass. Den andra juryn kommer med årets nomineringar i morgon men jag kommer med mina redan i dag. Vi brukar sällan vara överens. Under mitt första år var Eva-Marie Liffners Lacrimosa bäst bland de nominerade, Kerstin Ekmans Grand final i skojarbranschen skulle också ha kunnat vara en vinnare men var inte ens nominerad (kanske revansch i år?) och priset gick till Tomas Bannerhed för Korparna som också är en riktigt bra text men inte bäst det året. Bannerhed har en ny bra bok i år, men En vacker dag är inte tillräckligt vacker för att bli nominerad (om man inte skulle placera den i fackboksklassen). Ofta har jag hittat oväntade fynd i den nya svenska skönlitteraturen som platsat i topplistan. Kanske blev det färre i år men det finns ändå sex starka kandidater.
Här kommer de sex nominerade till priset 2021 i bokstavsordning, inte rangordnade :
- Kerstin Ekman Löpa varg
- Johanna Hedman Trion
- Ann-Helén Laestadius Stöld
- John Ajvide Lindqvist Vänligheten
- Niklas Natt och Dag 1795
- Sara Stridsberg Hunter i Huskvarna
Så kommer det knappast att bli. Priset delas ut av Svenska Förläggareföreningen och även om det inte finns med i de officiella kriterierna brukar man eftersträva en större spridning mellan förlagen än vad mina nomineringar innehåller. Det är en komplikation; eftersom vi bara har några enstaka riktigt stora förlag i landet missgynnas därmed författare som ges ut av dessa förlag. (Titlar länkar till text på Kapprakt för de böcker jag skrivit om)
Kerstin Ekman
Mest folkkär på min lista är sannolikt Kerstin Ekman med sin nya roman Löpa varg. Hon är också den klart mest meriterade i Augustsammanhang; nominerad sex gånger och fått har priset 1993 för Händelser vid vatten och 2003 för Skraplotter. Om det är en fördel eller en nackdel är svårt att bedöma. Löpa varg är kanske inte den bästa i hennes produktion, för mig är hennes Vargskinnstrilogi svåröverträffad, men det är en stor bok (i liten förpackning) som väl förtjänar en nominering och många skulle jubla om den finns med på listan.
Johanna Hedman
Den stora utmaningen för Johanna Hedmans debutroman Trion härstammar från ett pressmeddelande som hennes förlag skickade ut nionde juni, sex veckor innan utgivningen. Där står bland annat att boken ”hittills sålts till sju språk – för rekordsummor”. Man kanske kan tro att det skulle vara något positivt, att många förlag i olika länder bedömt manuset som så värdefullt borde tyda på att det är riktigt bra, men så fungerar det inte riktigt i den del av den skönlitterära värld där man inte brukar använda kompletterande genrebeteckningar. Pengar pratar man inte gärna om, det finns något suspekt bakom försäljningsframgångar. Jag tror att förlaget skadade en fantastisk debut med detta pressmeddelande, det ledde till orättvist njugga recensioner på många håll. Boken förtjänar att bli nominerad och jag skulle beundra juryn för sitt mod om den också blir det.
Ann-Helén Laestadius
2016 tilldelades Ann-Helén Laestadius Augustpriset i kategorin bästa barn- och ungdomsbok för Tio över ett och i år kan det vara dags igen, i en annan klass, för årets vuxendebut med Stöld, en renskötarthriller från Sápmi. Visst har jag läst en del tidigare om samernas situation och renskötselns villkor men hon gör det bättre än någon annan. Effektivt använder hon thrillerns spänning för att hålla oss läsare trollbundna vid en berättelse där vi på vägen också får nya kunskaper, berörande insikter och stark samhällskritik förpackade i ett beundransvärt språk.
John Ajvide Lindqvist
2015 nominerades John Ajvide Lindqvist välförtjänt för sin Rörelsen. Den andra platsen. Den har handlingen förlagd till det 80-tal när vi girade 180 grader med samhällsskutan och styrde om från framgång för att i stället ta kurs mot undergången. I årets nya Vänligheten är vi framme just i denna undergång när vänligheten tar slut. En helt fantastisk samtidsallegori där samhällets tillstånd förkroppsligas av sex rätt unga människor i Norrtälje. Det bästa han har skrivit hittills och förtjänar en nominering.
Niklas Natt och Dag
Med sin nu avslutade trilogi har Niklas Natt och Dag skapat något enastående i svensk litteratur. Det sena 1700-talet har växt ut till något helt annat än det vi fick lära oss i skolans historieundervisning; här finns nya insikter och starka känslor som levereras till oss på författarens alldeles egna och underbara språk. Den stora utmaningen ligger i att hans böcker oftast återfinns på spänningshyllorna och det är ingen merit för Augustjuryn vilket är trist, där finns allt oftare stor skönlitteratur. Jag skulle bli glad om 1795 finns med på listan, det förtjänar den. Och det har hänt förut att en serie i realiteten prisas även om det är en enskild bok som formellt tilldelas priset.
Sara Stridsberg
Sara Stridsberg har blivit nominerad fyra gånger: för romanerna Darling river 2010 och Beckomberga. Ode till min familj 2014 samt för Medealand och andra pjäser 2012. Dessutom i klassen Barn- och ungdomslitteratur för Dyksommar. Det finns ett antal stora aktiva svenska författare som aldrig fått Augustpriset och bland dem lyser Sara Stridsberg mest tydligt för mig (möjligen tillsammans med Eva-Marie Liffner). Hunter i Huskvarna förtjänar definitivt en nominering och det skulle vara kul med en novellsamling på topplistan.
Bubblare
Utöver de sex nominerade kommer här också några andra som kanske kan finnas med när den officiella listan släpps i morgon.
Det mest udda jag läst i årets svenska skönlitterära utgivning är nog Ballongen av Jörgen Gassilewski. Först vid tredje försöket dök det upp en aha-känsla som fick den lilla boken att växa rejält (har inte skrivit om den ännu). Skulle vara oväntat men kul.
Utöver Sara Stridsberg har också Hans Gunnarsson kommit ut med en uppmärksammad novellsamling i år, Bormann i Bromma. Platsar inte bland mina topp sex men kanske hos den andra juryn?
Jag har särskilt två böcker i årets svenska utgivning som jag är nyfiken på men inte läst ännu. En nominering av Maxim Grigorievs Europa eller Kjell Johanssons Dåligt folk skulle ge mig ett glädjande incitament till läsning.
Jag har verkligen försökt men misslyckats med att förstå storheten i Balsam Karams nya Singulariteten men den har lyfts fram av många och kan kanske finnas med?
Henrik Bromander fick många välförtjänta hyllningar för sin skönlitterära behandling av den svenska högerextremismens moderna historia i Skymningstid. Jag tycker inte den håller för en nominering, men vem vet.
Kristina Sandberg fick priset 2014 för Liv till varje pris, sista delen i trilogin om hemmafrun Maj (jag förstod det inte alls, hade Sara Stridsbergs Beckomberga. Ode till min familj som vinnare det året). Årets bok, autofiktionen En ensam plats har hyllats av många och kan kanske finnas med?
2012 nominerades Eija Hetekivi Olsson för sin debut med Ingenbarnsland, första delen i trilogin om Miira som jag det året hade som tvåa efter Johannes Anyurus En storm kom från paradiset (Göran Rosenberg fick priset för sin Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz). I år har hon kommit fram till den tredje och avslutande delen De unga vi dödar och kanske kan det bli en come-back i Augustsammanhang?
I morgon, 19 oktober 18:00 tillkännages årets Augustprisnomineringar i ett direktsänt scenprogram från Södra Teatern i Stockholm och 22 november genomförs Augustgalan med årets prisutdelning.
Anders Kapp, 2021-10-18
Länkar till mer information
- Kapprakt om utfallet, de som blev nominerade.
- Kapprakt om Augustpriset.