Sedan debuten 2000 har Mons Kallentoft kommit ut med en hel del; bäst hittills tycker jag är duon Se mig falla och Hör mig viska från 2019-2020 där en far och hans dotter finns i centrum. Så är det också i nya Kärlekens algoritm men när det då handlande om pappans desperata sökande efter den försvunna dottern är det nu pappan som är borta, eller riktigt borta är inte Erik Videman, han sitter i en cell på Österåkers säkerhetsavdelning, dömd till livstid för ett mord han kanske inte begått även om han erkände under både förhör och rättegång. Förr om åren kunde dottern Elle glädjas åt lyxiga resor och mycket annat fint med sin älskade pappa men nu är allt det borta. Hon slavar med två olika skitjobb för att få livet att gå runt på enklast möjliga nivå samtidigt som hon grubblar över hur hon skulle kunna bevisa pappans oskuld. Så sent som igår publicerades nya siffror på hur det för några decennier sedan relativt jämlika och framgångsrika landet Sverige förändras allt snabbare med växande klyftor och alla de konsekvenser det bär med sig. Det är också ett grundtema som skruvas ordentligt i nya serien Underdogs där denna bok är starten och som det finns all anledning att följa. Kanske någon liten onödig överskruv men det här är nog det bästa författaren skrivit, inte minst den lilla grupp riktigt udda ”superhjältar” som uppstår runt Elle och Erik är absolut älskansvärda.
Vi befinner oss i Stockholm i en nära framtid, det finns inga tydliga tidsmarkörer men Guldbron vid Slussen har redan förlorat sin glans och klyftorna växer snabbt; de rikas dekadens och frosseri blir allt mer groteskt samtidigt som andra människors marginaler bara krymper. I inledningen möter vi Elle Videman som jobbar i disken på lyxiga Brasserie Astoria, eller förresten, inte i den vanliga disken, hon får aldrig se några eleganta tallrikar, glas och bestick, hon jobbar ytterligare en våning ner i källaren där det gäller att ta hand om grytor, pannor och kastruller på kvällar och nätter. Hon är ung och vacker, får ibland rycka in som servitris när det är brist på folk, och kan se de rikas svinerier. Hon ”köper att vara tegelbärare i bygget av det tomma slott som är de här människornas liv”.
För att få inkomsterna att räcka till har hon ett annat jobb på dagarna där hon cyklar runt i innerstaden som rosaklätt bud åt Foodora. Hon bor centralt men i en källare, i ett litet pannrum, som hon fått på nåder mot en del vaktmästartjänster av en av hennes pappas tidigare bekanta som äger fastigheten. Hennes pappa Erik var ett geni inom AI, artificiell intelligens, närmare bestämt inom det område som en gång i tiden kallades människa-maskin-interaktion men som numera kommit mycket längre; inom Brain Machine Interface sysslar man med direkta relationer mellan den mänskliga hjärnan och nästa generations datorer. Hans stora uppfinning är en algoritm som bara finns i ett enda exemplar, i hans minne, han kommer ihåg alla de 93 179 tecken som den består av. Det är något eftertraktat som kan vara värt miljarder.
Han var en av grundarna av framgångsrika företaget Jupiter Technologies men allt tog slut. Det var länge sedan hans älskade fru Nina dog, Elle var bara fem när mamman dödades av en rattfyllerist, i många år var han ensamstående pappa, men så träffade han en ny kvinna, den nya kärleken Agata. Han såg fram emot ett liv med henne, hade till och med en dag köpt en exklusiv förlovningsring, men natten efter händer något förfärligt i deras stora rum på Bank Hotel. Han vaknar i en blodig säng, Agata bredvid honom är död, alla bevis talar entydigt för att han är mördaren. När han dessutom erkänner går utredningen och rättegången fort. I samma veva åtalas han också för bedrägeri, för stölder från Jupiter, och han fälls även för detta, alla hans tillgångar beslagtas. Livstids fängelse för honom och en stafett av olika sorters hem för Elle, från vilka hon hela tiden rymmer tills ingen längre orkar bry sig om henne. Då är hon sjutton, snart myndig, och det är då vi möter henne i källaren på Astoria.
Hennes närmaste arbetskamrat på jobbet är transan Lulu som är två meter lång och kan slå ner vem som helst. Hon har aldrig brytt sig om någon operation, kuken finns kvar, men på alla andra sätt är hon en kvinna. Det finns tillfälliga ragg men hennes stora kärlek är Vic, en kort liten man som väger mindre än hälften så mycket som henne. Han lider av en ovanlig muskelsjukdom, kan knappt röra någonting alls där han sitter i sin avancerade rullstol, är mycket skör, men samtidigt är han ett datageni som utan bekymmer har råd med sin exklusiva våning och den vårdpersonal han ständigt är beroende av, särskilt undersköna Leyla med oväntade resurser.
Ett av Lulus tillfälliga ragg är Leo Madvig, en riktigt usel polis, numera avstängd, spelberoende, alkoholiserad och hans hem är värre än en svinstia. Elle hatar honom, det var han som var ansvarig för den polisutredning som aldrig ens försökte finna några alternativ till hennes pappa som mördare. Men kanske finns det ändå djupt därinne rester av en skicklig polis med ett gott hjärta?
Inne på anstalten är smarta Erik respekterad av medfångarna, han har framgångsrikt hjälpt andra att skriva viktiga handlingar och har en hel del tacksamhetsskulder att inkassera. Särskilt Jaffar och Karim som har tillgång till en hel del våldskapital utanför murarna.
Det här är en helt annan typ av berättelse än den inledningsvis nämnda duon Se mig falla och Hör mig viska men det han återanvänder och förädlar är språket; Kallentoft har en alldeles speciell förmåga att skapa en sorts febrig intensitet med sina bokstäver som det är en njutning att läsa. I en del andra böcker har jag tyckt att han kan bli väl enkel för läsaren (vilket inte alls är enkelt att åstadkomma för en författare); det kan bli en aning för färdigtuggat, men här inbjuds läsaren att också tugga själv vilket ökar min läsglädje radikalt.
Växande klyftor, omänsklig girighet och groteskt frosseri är ett grundtema; möjligen tar författaren i väl mycket ibland men det fungerar väldigt bra. Här finns också en återkommande diskussion om relationerna mellan ny teknologi och kärleken, det som gör oss till människor och som ett redskap i den diskussionen finns bland annat återkommande citat från Petrarcas kärleksdikter.
Efter avslutad läsning kan man bara längta efter att åter få träffa det märkliga gäng som samlats runt Erik och Elle, detta ”Band of underdogs”: Lulu, Vic, Leo, Leyla, Jaffar och Karim. Och det kommer vi att få göra, det ska komma fler delar i Underdogs.
Anders Kapp, 2022-10-13
Bokfakta
- Titel: Kärlekens algoritm.
- Författare: Mons Kallentoft.
- Utgivningsdag: 2022-10-13.
- Förlag: Forum.
- Antal sidor: 295.
Länkar till mer information
- Kapprakt om Mons Kallentoft (inklusive länkar till texter om andra böcker och en del annat).
- Läs vad andra skriver om boken.