En författare som skriver om en författare (med samma namn) som brottas med sin nästa bok (den vi just läser) är inget unikt grepp, det har vi mött tidigare. När man dessutom drar in flera andra verkliga personer som väsentliga karaktärer i berättelsen och dessutom skriver texten i en mycket dokumentär form börjar det bli lite mer ovanligt, men skapar dessutom en del fruktan: är detta ytterligare en bok i den stora floden av autofiktion? Jag kan genast lugna alla; detta är ren fiktion som bland annat driver med det dokumentära, skräck som nästan driver med skräckgenren och en hel del annat. Som litterär konstruktion är Mikael Strömbergs nya Pestkung helt klart imponerande och kreativt originell, något som gör läsaren glad. Utförandet ligger kanske inte riktig på samma toppnivå, men berättelsen ger ändå läsarna några timmars underhållande spänning.
I upptakten träffar vi berättelsens huvudkaraktär, Mikael Strömberg, som är på Bokmässan i Göteborg i september 2019. Näst sista dagen lyssnar han på den välkände journalisten Jack Werner som debuterade som författare 2014 med folklivsforskningen Creepypasta: spökhistorier från internet och i samband med det etablerade en webbplats med samma namn samt startade populära Creepypodden. I slutet av scensamtalet räknar han upp kända karaktärer från skräckens värld och nämner i en bisats ”Pestkung”. Ordet fastnar i Mikaels huvud och han vill fråga Jack, som han känner ytligt, om vad det handlar om men tillfället dyker inte upp under mässan.
I november är Mikael med på avslutningsfesten för hårdrockstidningen Close-Up Magazine som gavs ut 1991 till 2019 (också verklighet). Det är en stor och stökig fest på Södermalm i Stockholm och Mikael tycker sig höra tidningens grundare, Robban Becirovic, nämna Pestkung i ett sammanhang där det låter som om det skulle vara ett gammalt bandnamn. Efter en hel del stök får han kontakt med Robban men han svarar inte på några frågor.
Livet går vidare med annat men våren 2020 vår han oväntat träff på nätet på en av sina återkommande sökningar. Det är en t-tröja på en nätloppis med texten P E S T K U N G på bröstet, den ser ut som en typisk punk- eller metalbandströja. Tröjan är sliten och smutsig men har ändå sålts för det häpnadsväckande priset 2 000 kronor av någon bosatt i Krokom. Stefan gör nya försök med Robban Becirovic och i maj får han till en träff med honom på ett fik vid Hornstull. Robban har grävt i minnet och kommer ihåg en frilansare, Ebba Frid i Östersund, som under en rätt begränsad period levererade kortare texter till Close-Up Magazine. Hon hade fått en personlig inbjudan till någon sorts releasefest för Pestkung och ville skriva om det. Robban sa nej, ingen hade hört talas om Pestkung, det fanns ingen information, ingen demo, ingenting. Ebba gick ändå. Robban träffade henne strax efteråt, på en konsert i Fryshuset våren 2010, och det gick inte bra. Han hade alltid tyckt att hon verkat rätt knäpp men nu var hon helt galen, alldeles besatt. Han bröt kontakten med henne och hade inte hört av henne alls under de tio år som gått.
Så fortsätter berättelsen med en redovisning av Stefans sökande efter denna Pestkung, främst i södra Norrland. På vägen får han hjälp av flera kända personer, bland andra Fredrik Strage och Jack Werner som också får egna berättarröster. Fram växer en historia om något ohyggligt väsen; människor har fått sina liv förstörda, husdjur har blivit bortrövade, ungdomar har försvunnit och människor har dött. Utöver olika vittnesmål tar de hjälp av både vetenskap och religion i sökandet efter svar. Hela tiden används massor av verkliga detaljer för att bygga fiktionen. Situationen blir allt farligare för sanningssökarna och allt mer spännande för läsarna.
Jag förstår idén med den dokumentära stilen och gillar den verkligen. Generellt tycker jag mycket om en berättarteknik som innebär att man låter den språkliga formen verka i stark kontrast till berättelsens innehåll. Ett favoritexempel är Ane Riels Kåda där en fantastiskt vacker och målande prosa används för att berätta något riktigt hemskt. Denna kontrastverkan fungerar också här, men det lite formella, dokumentärt klingande språket, blir ibland också rätt tråkigt att läsa. Det är den enda invändningen jag har mot en annars mycket originell och imponerande berättelse.
Författaren
Mikael Strömberg är född 1976 och bor i byn Spillersboda ute vid Roslagskusten med sin fru och deras två barn. Hans författarskap tog sitt avstamp 2011 med skräckromanen Vätten, och han har sedan dess skrivit flera skräck- och spänningsromaner, kapitelböcker för unga och en handfull noveller. I hans böcker förenas allt som oftast vardagsrealism med övernaturliga element.
Anders Kapp, 2022-05-06
Bokfakta
- Titel: Pestkung.
- Författare: Mikael Strömberg.
- Utgivningsdag: 2022-04-01.
- Förlag: Louise Bäckelin Förlag.
- Antal sidor: 217.