Mats Strandberg är född 1976 i Västanfors, Fagersta kommun. Föräldrarna var journalister så skrivande och läsande var en del av vardagen under uppväxten. Redan som barn älskade han skräck; bröderna Grim var bättre än Disney, och han var bara tio när han upptäckte Stephen King.
– Jag kommer särskilt ihåg Den oändliga historien om den lilla killen som är rätt mobbad och har problem men hittar in i en annan värld där han kan få bli hjälte, den var som skriven för mig.
Redan som ung var han en orolig själ, rädd för mycket i tillvaron, skrämd för den katastrof som kanske väntar bakom nästa hörn.
– Jag var rädd för Tjernobyl, AIDS, kärnvapen och massor av annat. Jag var upptagen av att försöka förutse katastrofer, och därmed kunna förhindra dem, något som nästan blev en fix idé.
För en tonårig homosexuell kille på 80-talet var Fagersta kanske inte den bästa av platser och han längtade till en annan sorts liv i Stockholm. Så blev det också; redan när han var sexton år lyckades han övertyga föräldrarna att släppa iväg honom till huvudstaden. Utöver ett annat sorts liv drömde han också om att bli journalist.
– Mer och mer upptäckte jag skrivandet som en sorts förstaspråk, det är lättare för mig att samla tankarna när jag skriver än när jag pratar.
Han lyckades också med sina föresatser. Det gick riktigt bra och han har mycket erfarenhet från jobb på tidningar, tidskrifter, teve och de tidiga stegen för sociala media. Livet snurrade på i hög takt på alla områden men ett par år innan han fyllde trettio tog det stopp.
– Jag gick in i väggen, blev utbränd eller vad man nu ska kalla det. Det var riktigt vidrigt på många sätt men samtidigt kanske det bästa som hänt mig. Jag fick en tvingande anledning att ta ett steg tillbaka och fundera över vad jag egentligen ville med mitt liv.
Han gick inte tillbaka till någon anställning utan började frilansa, bland annat som prisbelönt krönikör i Aftonbladet under åtta år. Och så var det dags för att ta tag i författardrömmarna. Han debuterade med romanen Jaktsäsong 2006, en relationsroman som handlar mycket om vänskap och som omväxlandet kallats feelgood och chick-lit. Efter två andra böcker med likartat tema som togs emot väl kom sedan det riktigt stora genombrottet.
Barn- och ungdomens oro för den kommande katastrofen fanns kvar under åren. Det kan naturligtvis betraktas som en svaghet, men han har vänt det till en styrka. Hög kunskapsnivå när det gäller rädsla för katastrofer kan vara en stor tillgång för en författare.
2011 kom Cirkeln, skriven tillsammans med Sara Bergmark Elfgren, starten på Engelsforstrilogin för unga vuxna som blev en riktigt stor succé. Den har översatts till tjugofem språk, sålts i mycket stora upplagor, Augustnominerats och filmatiserats.
– Den handlar om tonårstjejer i Bergslagen som upptäcker att de är häxor som måste samarbeta för att undanröja den hotande katastrofen; det handlar mycket om vänskap och olika sorters moraliska dilemman.
– Trilogin förändrade mitt liv en hel del. Sedan dess har jag kunnat leva på mitt författarskap vilket är få förunnat, och jag lärde mig mycket på vägen.
Efter denna trilogi har det blivit allt från fantasy för barn till skräck för vuxna. Årets bok Konferensen är hans fjortonde bok, den tredje skräckromanen för vuxna och den första utan övernaturliga inslag.
Just nu arbetar han med en del tänkbara film- och TV-projekt men nästa bok kommer att bli en serieroman med Henrik Jonsson (känd bland annat från PAX-böckerna) som illustratör.
– Temat kan beskrivas som ett möte mellan Paradise hotell och spanska inkvisitionen.
Mats Strandberg har lovat att visa exempel från den kommande boken när han kommer till Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall i november.
Han bor i dag på Södermalm i Stockholm med sin man Johan Ehn. Paret har också ett hus i bergen på Gran Canaria.
Kerstin Bergman och jag samtalar med Mats Strandberg under Svenska Deckarfestivalen 2021.
Anders Kapp, 2021-09-27
Länkar till mer information
- Kapprakt om Konferensen.
- Författarens hemsida.