Dags för årets tolfte spänningsdebutant för mig och den här gången går resan till Höllviken, en plats där jag varit tidigare så Linda Ståhl bjuder på en hel del igenkänning med sin första bok, Syndaren ska vakna. Det är en välskriven komposition med skickligt sammanfogade komponenter; en spänningsberättelse som inleds när stöttepelaren inom kategorin välmående medelålders hemmafruar, Yvonne, plötsligt och oförklarligt försvinner. Jag har sett boken beskrivas som ”normbrytande”, en text som ”utmanar stereotyper” men jag känner mig inte särskilt utmanad efter läsningen. Mäns våld mot kvinnor är ett stort och viktigt tema som många författare arbetar med i dag, så även denna debutant, men den här gången drabbas jag inte lika starkt som vanligt vilket fick mig att fundera över vad som skulle kunna vara förklaringen till det.
Harald Tengbom har framgångsrikt byggt upp sitt företag Näsetmäklaren till branschledande i området. Nu i 60-årsåldern är han kanske inte längre lika våldsamt driven i sina affärer, men det går bra ändå, han har flera verkliga toppsäljare bland sina anställda. Sedan många år är han gift med Yvonne. Hon arbetade länge deltid som förskolelärare, men slutade med det vid 50 och sköter nu deras perfekta hem på heltid. Haralds inkomster räcker mycket väl, familjen har en god ekonomi.
På vägen hem till Höllviken den här dagen har Harald köpt med sig champagne och delikatesser för att överraska Yvonne. Men hon finns inte i huset. Hon är försvunnen och hon kommer inte tillbaka.
Hos Vellingepolisen har krimchefen Michaela Green drabbats av en stroke och är sjukskriven. Från Jönköping kommer Reub Thelander som vikarierande chef. Han är ickebinär, definierar sig varken som man eller kvinna, och omskrivs som hen. Möjligen är det detta som avses med normbrytande och en utmaning av stereotyper, jag vet inte. Tror att det är nytt för genren, men knappast utmanande. Han har sina trauman från uppväxten i ett stramt frireligiöst hem (stereotyp) och en försvunnen bror (stereotyp). Men bortsett från frågan om utmanande eller ej så är Reub en alldeles utmärkt karaktär, väl framskriven av författaren.
Den lilla utredningsavdelningen i Vellinge består i övrigt av kriminalpoliserna Estrid Berg, klok och just nu höggravid, rätt fyrkantiga Claes Trygg och den smarta och effektiva IT-forensikern Pedram Afshari. Det är en bra grupp av kontrasterande och kompletterande karaktärer som utvecklas på intressanta sätt i texten; kolleger som bör vara hållbara för en kommande serie.
Vi får också möta den kontroversiella författaren Alex Carsén i Stockholm. Hennes böcker har mäns våld mot kvinnor som tema, hon är en ständig måltavla för hot och hat och håller sig undan offentligheten, skriver under pseudonym. Hon företräds utåt av vännen och kvinnorättsadvokaten Görel Rudström.
Berättartekniken fungerar väl, följer dagens normalitet med en snygg rörelse mellan de olika berättarperspektiven, och här finns ett skickligt spänningsbygge där nya uppgifter kommer fram i dagen samtidigt som paret Tengboms vackra fasad rasar.
Ett sätt att beskriva spänningslitteratur kan vara att det handlar om att skapa ett antal trådar som så småningom knyts samman på överraskande sätt. Om man skriver serier bör i alla fall någon tråd lämnas lös till nästa bok. Det fungerar hyggligt här, men dels kan man gissa den största överraskningen alltför tidigt i läsningen, dels är det onödigt många trådar lösa efter den sista sidan. Det finns en del andra detaljer (det finns flera Bror Sandin på Ratsit, ordet oegentligheter används fel etc) men min huvudinvändning är en annan.
Huvudtemat är mäns våld mot kvinnor i olika former, både i direkt fysiskt och psykiskt våld i nära relationer och i form av de hot och hat på distans som många kvinnor utsätts för. Det är viktiga frågor som många författare arbetar med, främst många kvinnliga författare men faktiskt också en del män; inom svensk spänning är Pascal Engman och Simon Häggström starka exempel. Det finns en hel del författare som kombinerar stora kunskaper baserade på omfattande research och starkt engagemang på sätt som verkligen påverkar och berör läsarna, men den här gången blir jag knappt berörd alls.
Det finns stora skillnader mellan att på ett kompetent sätt skriva en bok och att drabbas av någon sorts nödvändighet; det här måste jag berätta! Nödvändigheten kan existera på många olika sätt; det kan handla om allt från den glädjefyllda fabuleringslusten till de mörkaste av drivkrafter men i all bra skönlitteratur måste författarens hjärta pulsera i texten.
Utan några jämförelser alls i övrigt kan man ta en av dagens absolut bästa svenska författare som exempel: Amanda Svensson. Redan som tonåring var hon en bokstavsbegåvning som saknade motstycke och det har hon utvecklat både som skicklig översättare och författare. Rent språkligt är hon alltid en fröjd att läsa. Hennes första böcker togs emot väl, Välkommen till den här världen nominerades till och med till Augustpriset 2011. Och de är fantastisk läsning, som läsare kan man inte vara annat än djupt imponerad, men ”imponerad” räcker inte. Först med Ett system så magnifikt att det bländar från 2019 kombinerades den extrema skickligheten på allvar med hjärtat, med en nödvändig berättelse, och då uppstår stor litteratur; det var det årets bästa svenska skönlitterära bok.
Naturligtvis kan inte allt vara ”stor litteratur”, den möter vi sällan, men för att vi läsare ska kunna fångas måste vi känna något väsentligt som motiverat författaren att producera dessa bokstäver åt oss. Och det finns inte i den här läsningen. Det är kompetent hantverk där en samling i huvudsak välkända komponenter sammanfogats till en historia som underhåller några timmar, men inte mer än så.
Det är bara en debut och utvecklingskurvan är olika för olika författare. För Lind Ståhl tror jag det viktigaste för fortsättningen är att lyssna inom sig själv efter den berättelse som verkligen måste ut. Kompetensen att berätta den har hon redan.
Författaren
Linda Ståhl jobbar som kommunikationsstrateg på ett fastighetsbolag och har dessförinnan arbetat med marknadsföring och kommunikation. Hon kommer från Höllviken i Skåne, men bor numera i Stockholm med man och två barn. Syndaren ska vakna är hennes debutroman.
Anders Kapp, 2021-05-11
Bokfakta
- Titel: Syndaren ska vakna.
- Författare: Linda Ståhl.
- Utgivningsdag: 2021-04-28.
- Förlag: Norstedts.
- Antal sidor: 431.