2020 startade Viveca Sten med Offermakaren sin nya Åreserie som kommer med sin tredje del, Botgöraren, i oktober. Förra året gjorde Sara Strömberg en succédebut med Sly, en serie med en helt annan bild av Åre som kommer med sina andra del Skred nu i augusti. Och för någon vecka sedan kom Katarina Ekstedt och Anna Winberg Sääf ut med Nord, även den förlagd till Åre och med ytterligare en annan bild som innehåller maktmissbruk, sexuellt utnyttjande och en hel del annat i en exklusiv restaurangmiljö. Ordet debut finns med i förlagsinformationen men det är rätt långsökt. Bägge författarna har var för sig ett antal böcker bakom sig och skriver dessutom tillsammans en helt annan serie, men sant är att Nord är deras första spänningsroman för vuxna, alltså en debut i en rätt avgränsad betydelse. Trots att jag snubblar på en del problem i läsningen är jag i grunden förtjust, det finns en hel del originalitet och kreativitet så jag kommer sannolikt att följa den tänkta seriens vidare öden och äventyr.
Varför har just Åre blivit en så populär plats i spänningslitteraturen? Det är en mycket speciell ort, en del av Norrlands inland som skiljer sig helt och hållet från andra platser i området, som ibland påminner mer om delar av Stockholms innerstad. Det finns knappast någon annan ort i Norrlands inland som skulle kunna hysa en Michelinrestaurang men 2016 erövrade (numera nedlagda) Fäviken Magasinet sina två stjärnor. Det är alltså fullkomligt realistiskt när boktitelns Nord syftar på en Michelinrestaurang i Åre, en fiktiv restaurang som inte tycks vara modellerad efter just Fäviken men som ändå är en imponerande realistisk konstruktion.
Men de dröjer en stund innan vi kommer dit. När vi i inledningen möter huvudpersonen Alex är han bara fjorton år och sitter med två år äldre kärleken Hannah på en brygga. Det är en varm augustikväll och sommarlovet går mot sitt slut, nästa vecka börjar skolan igen. De halsar sprit ut en colaflaska och är långt ifrån nyktra när de drar iväg på hennes moped. Det går fort i mörkret och plötsligt inträffar katastrofen: de kör på en liten flicka, hon dör senare på sjukhuset, Alex får skulden och blir fullständigt utstött från sin familj, sina vänner, från hela samhället, han måste fly från Växjö.
Berättelsen är helt och hållet skriven kronologiskt ur Alex perspektiv vilket faktiskt är rätt originellt i dagens spänningslitteratur där vi oftast rör oss mellan olika berättarperspektiv i nutid uppblandat med historiska kapitel. Just här inträffar ett hopp i kronologin, det går några år under vilka Alex bland annat gått en restaurangutbildning på Öland och när vi åter möter honom finns han i Köpenhamn, ditlockad av ett jobb i ett fint restaurangkök, ett erbjudande utan egentligt innehåll så nu är han pank och arbetslös. Han blir förbluffad över ett mess från Emil Rantzberg, storebror till Peder som var hans kompis i Växjö för länge sedan, innan katastrofen, och Emil kände han knappt ens då. Emil bjuder honom på middag på en lyxrestaurang i Köpenhamn, han har ett jobberbjudande till Alex.
Det visar sig att Emil har ett jobb på den världsberömda restaurangen Nord i Åre, han är commis de cuisine, kockassistent där. Men nu vill Emil göra något annat och han erbjuder Alex att ta över hans jobb. Det är en otrolig möjlighet, långt utanför Alex drömmar, något som det inte går att tacka nej till. Men förutsättningen är att han kan börja direkt så redan samma kväll finns han på nattåget med sina få ägodelar. Emil har betalat för biljetten.
Framme i Åre får han ta över Emils personalrum som bland annat innehåller mängder av kvarlämnade och exklusiva vinterkläder, sådant som Alex behöver, inte har och inte har råd att köpa. Konstigt är det i alla fall och han försöker ringa till Emil för att fråga vad det handlar om, men Emil går inte längre att nå. Han kommer direkt in i jobbet i det stora köket, det är hårt med många timmar i en miljö med tuff konkurrens mellan de commisar som jobbar där men Alex älskar det, han gör precis allt för att sköta sin uppgifter perfekt, oavsett hur triviala de är. I köket är Thomas Turner Gud; skotte, världskänd kock och sedan två år Nords köksmästare.
Restaurangen ägs av det stormrika paret Duwal. Carl är för det mesta bortrest i affärer och för att ägna sig åt sitt stora intresse, exklusiva jakter. Hans betydligt yngre fru Alice är däremot på plats för det mesta; karismatisk och otroligt vacker är hon känd och älskad av många, paret Duwal gör stora insatser för Åre som alla uppskattar. Hela tiden kommer kändisar, svenska och internationella, inflygande till Nord och Alice är den perfekta värdinnan, verkar känna alla som betyder något, men vad finns egentligen bakom den polerade ytan?
Alex sliter hårt, lär sig massor, men blir samtidigt insnärjd i en omöjlig situation som bara blir värre; han funderar på att fly men det skulle vara ett professionellt självmord, han skulle aldrig mer kunna få ett jobb i restaurangvärlden. Och han har ingen att prata med, paria för familjen och de som en gång i tiden var hans vänner, och han vet inte om någon av alla arbetskamraterna i Åre verkligen går att lita på.
Jag gillar verkligen grundkonceptet, en snyggt twistad #metoo, men författarnas kärlek till sin idé för dem ibland till trovärdighetens utmarker. Här finns en del logikproblem och författarna har smittats en smula av den grasserande flertaletepidemin som jag inte gillar. Och jag funderar på vad en paddelhall kan vara, en inomhusarena för kanotister?
Det finns en hel del sex med i konceptet och det är notoriskt svårt att skriva; att med bokstäver förmedla sexuella upplevelser så att det kan ge läsaren känslor som närmar sig verkligheten är inte enkelt, det är sällsynt att stöta på det i litteraturen. Lysande blir det aldrig här, en del är rätt okej men emellanåt blir det inte ens det.
I spänningslitteraturen finns en oskriven regel om att alla de trådar som skapas på vägen ska knytas samman i upplösningen. Att bryta mot den regeln med mer öppna upplösningar är riskabelt; jag gillar hur det görs här, men är inte säker på om jag är representativ för majoriteten av spänningsläsarna?
Trots en del invändningar är jag i huvudsak förtjust, här finns en originalitet och berättarglädje att smittas av på ett positivt sätt. Det är svårt att gissa i vilken riktning den här serien kommer att vandra vidare; blir den ens kvar i Åre eller den kanske flyttar till en av författarnas hemtrakter på Öland eller någon annanstans? Men jag kommer att få svar på den frågan om jag läser nästa del. Och det är jag rätt säker på att jag kommer att göra.
Författarna
Katarina Ekstedt är född 1976 och driver Ekstedt Agency AB med bifirman Triumf förlag som i huvudsak ger ut böcker för barn och unga. Hon har tidigare också själv skrivit ett antal böcker för barn och ungdomar. Hon är bosatt i Danderyd utanför Stockholm tillsammans med sin man, den kände stjärnkocken Niklas Ekstedt (vilket har en viss betydelse i sammanhanget då han har sina rötter i Järpen, i Åre kommun, men framför allt för att han bidragit till den detaljerade trovärdigheten i Nords exklusiva restaurangkök).
Anna Winberg Sääf är född 1984 och verksam som författare, föreläsare, formgivare och redaktör. Hon har kommit ut med romanerna Jungfruön, Vaknätter och verklighetskaos i Vasastan och Lycka och livsstilslögner på landet samt medverkat i en del antologier. 2021 utsågs hon till regionförfattare i Kalmar län. Hon är bosatt med sin familj i Färjestaden på Öland.
Utöver eget författande skriver de två tillsammans serien Rekordskolan för barn i åldern 6–9 år. Nord är deras första gemensamma spänningsroman för vuxna och första delen i en planerad serie.
Anders Kapp, 2022-06-22
Bokfakta
- Titel: Nord.
- Författare: Katarina Ekstedt och Anna Winberg Sääf.
- Utgivningsdag: 2022-06-14.
- Förlag: Bookmark.
- Antal sidor: 267.
Länkar till mer information
- Katarina Ekstedts förlagssida.
- Anna Winberg Sääfs hemsida.
- Läs vad andra skrivit om boken.