Grå eminenser och hemliga maktsällskap är vanliga inom fiktionen där de ofta blir riktigt bra komponenter som bas för berättelser, inte sällan skruvade historier som underhåller nöjda läsare. Här är det Saltsjöbadsinstitutet som våndas över hur gängbrottsligheten blivit allt mer omöjlig att bekämpa med traditionella metoder; de har mycket mer pengar och mycket lättare att rekrytera än polisväsendet. Så varför inte helt enkelt avrätta gängledarna med hjälp av skickliga lönnmördare? Det är grundidén för Mördarnas mördare, starten på en ny serie skriven av nya konstellationen Hans Carstensen och Hans-Olov Öberg. Utgångspunkten är alltså en högst verklig samhällsproblematik och dessutom en situation där det väller fram riktigt aparta förslag till lösningar på dessa problem, idéer som skulle ha varit otänkbara för några år sedan. En skruvad verklighet som man mycket väl kan skruva några varv till i fiktionen kanske författarna tänkte och det är faktiskt en genial tanke även om den inte är helt unik, Jens Lapidus hade till exempel en liknande utgångspunkt för sin Paradis City för ett par år sedan men han tog helt andra vägar än den här nya duon som verkligen imponerar på flera olika sätt.
Berättelsen startar i en bastu där vi träffar en mycket lycklig Erik Bolgher som haft en uppväxt där ingen någonsin räknade med honom, trodde på honom, men som nu vid fyrtionio års ålder, efter hårt och träget arbete, finns så nära maktens absoluta centrum som man kan komma. Han är klart yngst i bastun, de övriga tre är äldre och de utgör ledningen för hemliga Saltsjöbadsinstitutet. Här finns Torsten, näringslivets självklara nestor som liksom alltid verkar utan att synas, Ragnar som med sin centrala roll i regeringskansliet haft kontroll över den politiska makten i decennier, oavsett statsministrarnas partifärger, samt Sonja från den repressiva sektorn, skuggrådgivare åt såväl överbefälhavare och rikspolischefer under lång tid. Framför allt Erik växer ut till en stor karaktär i berättelsen med sin omättliga hunger efter ännu högre maktpositioner.
De diskuterar olika samhällsproblem, inte minst den växande gängbrottsligheten. Sonja levererar analys och siffror, konstaterar att det måste ”tänkas helt nytt. Utanför alla ramar”. Torsten säger ”Vi måste kapa huvudena i toppen och få slut på skiten.” De har en plan, men har inte bestämt sig för om de ska genomföra den ännu.
Nästa scen är på McDonalds i centrala Stockholm där vi får träffa omåttligt populära artisten Fideli-Lo som är nostalgisk. Just här var gängets vanliga mötesplats för ett antal år sedan, innan hon hade slagit igenom, när hon hade ett annat namn. Några tonåringar kommer åkande på sina elsparkcyklar, går in i lokalen och börjar skjuta. Fideli-Lo blir ett av offren, det blir på flera sätt en utösande faktor.
Hela samhället fylls av sorg och vrede över Fideli-Los öde, nästan alla i landet kan och berörs av hennes låttexter, författarna ger oss en hel del exempel vilket bitvis blir hysteriskt kul.
Saltsjöbadsinstitutets ledning inser att nu är det rätt läge för att genomföra planen, de har redan identifierat landets två bästa lönnmördare och Erik Bolgher får det operativa ansvaret för kontakterna med dem. Därmed är vi också framme vid seriens två huvudpersoner.
Jack Ahlén är en före detta elitsoldat och prickskytt som de senaste åren varit mycket framgångsrik som lönnmördare, hans företag är välskött med en mycket hög vinstnivå. Det är allt annat än man kan säga om det en gång så framgångsrika familjeföretaget Ahléns Mekaniska. Jack är klart yngst av tre bröder, hans mamma dog tidigt och pappa Jan-Anders brydde sig aldrig om honom, det var de två äldre bröderna, Ulf och Björn, som räknades, som skulle ta över företaget men det gick käpprätt åt skogen; Björn körde ihjäl sig på fyllan i Thailand, Ulf ägnar sig mer åt att göra av med pengar än att jobba in dem, företaget är nära konkurs och den desperata pappan ringer ofta till Jack och begär att han ska hjälpa till med pengar. Jack har en sorts moral i sitt jobb, han dödar bara de som verkligen förtjänar det, han är mycket välstrukturerad, dödar helst på avstånd, är extremt pricksäker.
Den andra huvudpersonen är helt annorlunda, en yngre och ganska liten kvinna som går under namnet Martha Harlin vilket inte är hennes riktiga namn; det är den identitet hon fick i Sverige efter den svåra flykten, hon är kurd, inte lika välstrukturerad som Jack men oerhört smart. Det var betydligt äldre Dana som hjälpte henne med ny identitet och mycket annat när hon kom till Göteborg. Dana är också hennes uppdragsgivare, hon har några till lönnmördare i sitt stall, men Martha är stjärnan. Hon är allt annat än rik, får inte så mycket betalt av Dana. Martha har också en sorts moral, hon dödar helst män som på olika sätt skadar kvinnor. Hennes metoder är helt annorlunda, hon kommer ofta sina offer nära, är fantastisk på att spela olika roller, dödar gärna med gift eller kniv.
Saltsjöbadsinstitutets plan är att hålla de två isär; i första skedet ska Jack ta hand om situationen i Stockholm och Martha i Göteborg, men det går inte som de tänkt. När Jack läser om en gängledares död i Göteborg inser han att det måste finnas ett samband, lyckas leta reda på Martha och efter en hel del inledande tumult lär de känna varandra. Historien växer ut på väldigt många kreativa och skruvade sätt.
Det finns en del fel och de jag reagerat på är koncentrerade till ganska få sidor. Kanske har någon textgranskare råkat hoppa över just dessa? Några av dem är rätt kul.
En person befinner sig på Temperaturgatan 51, en adress ganska mitt på Hisingen, ungefär nio kilometer västnordväst från centrala Göteborg. Direkt efter det befinner han sig plötsligt ”tre mil väster om Göteborg” där han just ska starta en bilresa mot Stockholm. Jag tror det blir svårt, hade nog passat bättre med en båt just där, bilen kommer att sjunka till havets botten.
Någon får in en cappuccino och en räkmacka på ett kafé, hon dricker upp kaffet, men räkmackan bara försvinner.
Jag har aldrig sett någon sorts vapen där ”avtryckaren fördes ner” skulle kunna vara en fungerande beskrivning av att någon skjuter.
Här töjs rejält på begreppet ”nästan”: ”hon hade sovit i nästan tre dygn … sammanlagt blev det nog i alla fall arton timmar i sängläge.” Gissar att avsikten vara att skriva ett dygn.
Men det är naturligtvis bara bagateller; här finns en stark grundidé för en serie, gott om minnesvärda karaktärer, ett välorkestrerat tempo, en skruvad kreativitet och en frustande och smittsam berättarglädje som också skapar stor läsglädje. Dessutom är det en hejdlös drift med alla de måttligt intelligensförsörjda människor, i regering eller annorstädes, som trots århundradens evidens om motsatsen i vår samtid hävdar att våld framgångsrikt skulle kunna bekämpas med våld, repressalier av allehanda slag, människoförakt och växande klassklyftor. Applåder för det!
Författarna
Hans Carstensen är född 1958, bosatt i Gävle, en mångsysslare som utöver lärarjobbet vunnit nationella priser som dramatiker, komiker och spokenwordpoet. Han var med i ett av landets första punkband, Butter Utter. År 2007 grundade han ståuppklubben GASTA i Gävle och har turnerat med ståuppshowen Tänk Punk sedan 2016. Han driver Romanskrivarlinjen och på Youtube driver han Canal Carstensen där han delar med sig av kreativa tips för blivande och aktiva författare. Han har drivit flera olika poddar; aktiv just nu är Taktikpodden som han startade 2019 tillsammans med Josef Carstensen och John Wall. Tidigare har Hans Carstensen gett ut bland annat ungdomsromanen Poker Mongo. 2021 dubbeldebuterade han inom spänning för vuxna; dels med serien Biblioteksmysterierna där redan två delar är ute: Den osynlige mördaren och Den försvunna mamman (kommer ut enbart som ljud), dels med Under hökens vingar, första delen i Hökenserien, som följts upp av ytterligare två delar.
Hans-Olov Öberg är född 1964 i Skultuna och är författare, förläggare och finansanalytiker. Han är utbildad vid Handelshögskolan i Stockholm och inledde sin karriär på S-E-Bankens huvudkontor. Därefter verkade han som ekonomijournalist på Affärsvärlden fram till 1997 då han gav sig in i finansbranschen på allvar, via anställningar på bland annat Deutsche Morgan Grenfell (Senare Deutsche Bank Equities) Folksam Kapitalförvaltning och HQ Bank. 2001 grundade han Kalla Kulor Förlag tillsammans med bland andra Robert Aschberg. Kalla Kulor Förlag bytte 2017 namn till Southside Stories och driver därtill imprinten Lavender Lit sedan 2014 och Spritz Lit – med dryckesböcker som specialitet – sedan 2021. 2001 år debuterade han även som thrillerförfattare med romanen En gudabenådad bullshitter (senare utgiven i ny upplaga av Pocketförlaget som En jagad man). Under åren som gått sedan dess har han (ibland tillsammans med andra) varit mycket produktiv med ett fyrtiotal utgivna titlar inom olika genrer: bland annat spänning, finans, fotboll, musik och mat & dryck. Det är framför allt inom det sistnämnda, dryckesböcker, som han varit mycket framgångsrik under senare år. Utöver rollerna som författare och förläggare är han också jazz- och bluesmusiker och krönikör för Hammarby Fotboll, han har sprungit ett antal maratonlopp och jobbar mot en karriär som gaffeltruck via medlemskap i två gym. Fast när han var liten ville han helst bli operasångare. Eller Elvis Presley. Han är gift med Camilla och de har två utflugna barn. Bland övriga ögonstenar märks Karmann-Ghian ”Alonzo” och den klassiska Saaben ”Mithril Express”. Familjen bor på Södermalm i Stockholm samt utanför Strängnäs.
Mördarnas mördare är deras debut som parskrivare.
Anders Kapp, 2023-10-24
Bokfakta
- Titel: Mördarnas mördare.
- Författare: Hans Carstensen och Hans-Olov Öberg.
- Utgivningsdag: 2023-10-24.
- Förlag: Southside stories.
- Antal sidor: 304.
Länkar till mer information
- Kapprakt om Hökens avkomma (Hans C).
- Kapprakt om Swedish Noir Cocktails (Hans-Olof Ö)
- Hans Carstensens hemsida.
- Läs vad andra skriver om boken.