Underbar syskonthriller

Syskonrelationer kan ofta vara intressanta att utforska och det ett av flera teman som Håkan Nesser behandlar i sin nya bok Det kom ett brev från München där vi för åttonde gången får möta kommissarie Gunnar Barbarotti och hans kollega och sambo Eva Backman. Om man nu kan tala om relationer när dessa fyra syskon, nu mellan femtio och sextio, knappt träffats alls under decennier när de pandemiåret 2020 plötsligt samlas för ett gemensamt julfirande i snörika och fiktiva Sillingbo långt ute på glesbygden, sannolikt sydvästligaste Värmland. Firande är kanske också fel ord; relationerna är spända till bristningsgränsen och brister gör det verkligen också – någon dör. Barbarotti & Backman lyckas ta sig dit på snöhala vägar men inte därifrån; de blir kvar i det stora huset och försöker i stället ta sig fram genom täta dimridåer av lögner med mycket måttliga framgångar. Berättarglädjen flödar och det blir en fantastiskt underhållande läsning ända fram till dess att upplösningen kommer i form av ett brev från München.

Den dysfunktionella syskonskaran Rute består av följande fyra personer.

Storebror Ludvig, född 1961, empatilös narcissist redan som ung, framgångsrik med allt, slog igenom tidigt som konstnär, blev en av världens mest kända, hans tavlor säljs för enorma belopp och han är omåttligt rik, bosatt på Rivieran sedan tjugofem år tillbaka.

Nästa i åldersordning är Leif, 1963, som gjort en måttligt framgångsrik karriär inom akademin, är numera i alla fall docent i Sundsvall, alltid mycket prydlig och välklädd. Alltid singel, i alla fall i offentligheten, någon garderob har han aldrig kommit ut ur.

Trean i syskonskaran, Lars, 1966, har alltid varit mer eller mindre osynlig i skuggan av sina syskon, till och med hans föräldrar hade ofta svårt att komma ihåg hans namn. Gift med Ellen sedan 1996 i ett numera rätt trött äktenskap, dottern Lisa studerar i London och kan inte komma hem över jul. Ellen kom från Oskarshamn där hennes pappa Sven-Gunnar drev en restaurang. Lars fick ta över den, skötte den väl och startade ytterligare en. Men nu är det slut med det, med pandemin försvann gästerna och han tvingades sälja restaurangerna för en bråkdel av vad de nyss var värda.

Fyran är lillasyster Louise, född 1969, som blev skådespelerska, då och då rätt framgångsrik men inte så mycket under senare år. Med pandemin tog jobben slut helt, hon har ont om pengar och dricker ibland för mycket. Louise har tjugofyraåriga dottern Linn som nyligen hoppade av psykologprogrammet och flyttade hem till mamma i Stockholm i samband med att pojkvännen Dieter flyttade hem till Tyskland för att ta hand om sin sjuka pappa. Linn har ingen aning om vem som är hennes pappa, Louise vägrar berätta det.

Huset i Sillingbo är gammalt, var tidigare skolhus (med en mörk historia) men ägs numera av Rickard Fryxell, framgångsrik konsthandlare och god vän till Ludvig. Huset har genomgått en omfattande renovering och Ludvig har lånat det över julhelgen. Med finns också Rickards svensk-franska dotter Catherine som var Ludvigs modell ett tag, men som numera är hans ”livsledsagarinna”. Det är Catherine som har skött kontakterna med syskonen, förklarat hur angeläget det är för Ludvig att träffas. Alla tre tror att inbjudan gäller just dem, väl på plats blir det en överraskning att alla fyra har samlats. Trots att inbjudan kommer mycket sent är det ingen som vågar tacka nej, Ludvigs förmögenhet är alltför lockande. Lars har med sig frun Ellen och Louise har med sig dottern Linn. Leif kommer själv.

Catherine och Linn kommer bra överens och hjälps åt i köket, de är ju nästan jämnåriga, men i övrigt finns det många spänningar under ytan. Uppenbarligen är Ludvig sjuk, kanske handlar den här träffen om arvsfrågor tänker nog alla de andra syskonen. Under middagen dan före dan säger Ludvig att syskonen ska samlas för ett möte klockan elva nästa dag, på själva julafton; bara de fyra syskonen, inga andra närvarande. Efter mötet är alla mycket tagna men ingen säger något till någon om vad det är som diskuterats.

Tidigt på juldagens morgon hittas någon död och det är uppenbarligen inte ett naturligt dödsfall. Polisen larmas och Barbarotti & Backman beordras att åka dit av sin chef Stig Stigman. De ägnar juldagen och annandagen åt samtal med alla som finns i huset, utan att egentligen komma någonstans, så påföljande dag måste de låta alla som vill åka därifrån.

Hela upplägget har en behaglig retrodoft av engelsk klassiker med stort hus på landet, familjehemligheter, märkliga relationer och händelser långt tillbaka i tiden som ingen vill prata om. Vi rör oss hela tiden snyggt mellan olika berättarperspektiv och kan även läsglädjas åt väl fungerande tempoväxlingar.

Den språkliga kvaliteten är som väntat mycket hög och det känns som att författaren successivt väver in allt mer humor i sitt berättande vilket kan vara riskfyllt och svårhanterligt men här hanteras det av en mästare.

Utredningen rullar på under ett par månader med nya pusselbitar och teorier, någon som försvinner, någon till som dör, men ingen lösning i sikte. I alla fall inte för poliserna, vi läsare får så småningom tjuvkika in bakom kulisserna men utredarna får sina riktiga svar först när det mot slutet kommer ett brev från München.

Håkan Nesser levererar en fantastiskt underhållande läsning!

Anders Kapp, 2023-08-03

Bokfakta

  • Titel: Det kom ett brev från München.
  • Författare: Håkan Nesser.
  • Utgivningsdag: 2023-07-27.
  • Förlag: Bonniers.
  • Antal sidor: 390.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...