Det är kul att upptäcka nya författare och det har blivit rätt många debutanter i årets läsande. Christina Larsson är långt ifrån debutant, nya Agenturen: Ett livsavgörande beslut är hennes femtonde bok, starten på en ny serie, och hon har inte långt kvar till en miljon sålda exemplar totalt. Men hon är ny för mig, jag har inte läst henne tidigare; min enda ursäkt är att jag läser, inte lyssnar på, böcker och hon har framför allt blivit stor på ljudboksmarknaden. Den nya boken är en fartfylld thriller, tempot är emellanåt så högt att risken för dikeskörning är stor, men här finns också teman som fångar många. Revanschen, hämnden, David mot Goliat, det är bara vi två mot hela världen är olika sätt att formlera effektiva berättarkoncept som genom historien attraherat väldigt många vare sig det handlar om litteratur, teater, film eller något annat.
De återkommande huvudpersonerna i det som ska bli serien Agenturen är ett par, Louise och Max Olsen. Louise är en skicklig, tuff och inte sällan arg utredare vid Gängkriminella enheten; hon utsätter sig ibland för faror som gör hennes man Max väldigt orolig. Han arbetar i ledningen för säkerhetsföretagen Proseca och är en IT-expert på högsta tänkbara nivå. Paret är än så länge barnlösa vilket smärtar dem och efter att ha väntat länge ska de nu äntligen få hjälp vid IVF-mottagningen. De två växlar som berättarröster men varvas också av kapitel med andra berättarperspektiv.
Vi befinner oss i Göteborg och förortsgängen härjar allt värre, inte minst i interna uppgörelser. Louise och hennes kollega Martin är på ett uppdrag i Gårdsten när de hamnar mitt i ett plötsligt upplopp. Martin skadas så illa att han senare dör på sjukhuset. De två är viktiga vittnen i en kommande rättegång mot sonen till en av de viktigaste gängledarna, sannolik efterträdare, och nu är bara Louise kvar som vittne. Hotbilden mot henne är uppenbar. Hon har många åsikter om hur enheten fungerar; det går så dåligt i kampen mot gängen att det verkar som om någon inom polisen arbetar för de kriminella.
Max tar emot en ny kund hos Proseca, en företagare som heter Georg Assarsson som känner sig hotad och vill ha skydd, bland annat en avancerad larmanläggning till familjens villa. Han har bråttom men när personalen från Proseca kommer dit nästa morgon finns ingen där, hela familjen är borta och de lyckas inte få någon kontakt. Senare hittas Assarsson brutalt mördad på ett groteskt sätt och mordet har en uppenbar koppling till det fall som Louise arbetar med.
Allt eskalerar snabbt, hoten kommer från allt flera håll, och Louise och Max tvingas fly, gömma sig undan hoten utomlands, på vägen mot att starta eget: Agenturen, The Agency, som är denna series blivande nav med en internationell prägel.
Det är absolut inget fel på att ta i rejält i denna typ av böcker. Den här författaren har ett antal kolleger som visat att det går att göra med stor framgång; man kan skapa extrema karaktärer och händelser som utmanar berättelsens interna logiska trovärdighet ordentligt. Men det är en slak lina att gå på. Katinka Kroona och Omar Mekky är på gränsen till att falla från intressanta karaktärer till löjeväckande karikatyrer och när IT-system framställs som så vidöppna för intrång och manipulation som här riskeras inte bara trovärdighet utan också läsarintresse.
När jag läser böcker markerar jag sidor som jag vill hitta tillbaka till för att där finns väsentliga fakta, värdefulla delar som jag kanske senare vill citera eller problem av olika slag. Bland problemen finns alltid språkliga fel, ingen kan producera en bok på flera hundra sidor utan att det smyger sig in fel; mot slutskedet är författaren hemmablind för sin egen text och därför är förlagens textgranskningsprocesser så viktiga för att minimera felen till en nivå som inte stör läsningen. Fel finns av olika slag; det kan vara enkla korrekturmissar som stavfel, mer problematiska meningsbyggnadsfel upp till rena logikfel i berättelsen. Här är det för många fel, redan på sidan 63 ger jag upp den typen av markeringar. Där står: ”Louise och Jack hade träffat Nesa Alexander flertalet gånger i förhörssituationer. Han visste precis vem de var. I ordet ”flertalet” ingår någon typ av jämförelse vilket inte är aktuellt här, det är fel, ”många” hade till exempel fungerat bra. Likaså är ”vem de var” fel, ”vilka de var” hade fungerat bra. Det här ska inte passera en textgranskningsprocess, det blir underbetyg för förlaget. Vore det ”bara” ett manus till en ljudbok skulle det kanske inte spela någon roll, den erfarne inläsaren säger sannolikt rätt även om det står fel i texten, men nu är detta också en inbunden bok.
Seriers komplexa balansgång mellan det fristående i den enskilda boken och det sammanhållande för serien har jag skrivit om många gånger och ska inte upprepa det igen. Visserligen är denna bok en introduktion av en ny serie men för att göra läsaren nöjd bör den ändå vara tillräckligt fristående genom att ge läsaren en avslutad berättelse (samtidigt som det kan finnas en längre berättelse som sträcker sig över flera böcker). Det är ett rimligt krav som den här boken inte uppfyller tillräckligt bra. I stället satsar författaren på rejäla cliffhangers som ska locka läsaren över till nästa bok. Kanske det fungerar, men jag är tveksam.
Det blev en del gnäll, märker jag, och måste balansera det med att också tala om att denna bok gav mig några timmars god och uppskattad underhållning; hos författaren finns en imponerande fantasirikedom som garanterar att läsaren aldrig får tråkigt.
Författaren
Christina Larsson är född 1965 och uppväxt i byn Hylletofta på småländska höglandet. Hon har tagit en pol kand vid Linköpings universitet och är utbildad vid Alma Löv i att skriva manus för tv och film. Som författare prövade hon först att skriva barnböcker, utan framgång, men desto bättre gick det när hon började skriva spänning för vuxna för närmare femton år sedan. Den första serien på sju böcker hade kriminalkommissarie Ingrid Bergman vid Göteborgspolisen som huvudperson. Därefter kom en thrillerserie i fyra delar, Sektion M, och nu startar hon alltså nya serien Agenturen. Hon har också givit ut tre feelgoodromaner. Det har gått riktigt bra, särskilt för hennes ljudböcker, hon har sålt fler än 800 000 ex och dessutom blivit översatt till några språk. En gång om året genomför hon också en skrivarkurs i Spanien tillsammans med kollegan Birgitta Bergin. Hon bor sedan trettio år tillbaka i Göteborg med man och barn men tillbringar en hel del tid i familjens sommarhus i Haverdal i Halland; ett område där hon tillbringade sin barndoms somrar och där hennes släkt bott i generationer.
Anders Kapp, 2021-09-17
Bokfakta
- Titel: Agenturen: Ett livsavgörande beslut.
- Författare: Christina Larsson.
- Utgivningsdag: 2021-09-07.
- Förlag: Romanus & Selling.
- Antal sidor: 361.
Länkar till mer information
- Författarens hemsida.
- Läs vad andra skrivit om boken.