Ibland kan jag bli lätt allergisk mot baksidestexter men här finns ett ord som fungerar riktigt bra. Om man reducerar dessa 407 sidor av text hårt till mycket färre bokstäver, till en låttext, så blir det just en powerballad, kanske en text skriven av Bruce Springsteen, en hyllning till det lilla samhällets slitna människor som gör vad de kan med förutsättningar som inte alltid är de bästa. Jag är ingen jättefan av just Springsteen men blev under läsningen snabbt ett stort fan av Cecilia Klang och hennes roman Kan innehålla spår av Tommy Roos. Det går tungt för Tommy. Alldeles innan femtioårsdagen lämnar Martina honom, de har varit ett par i evigheter, och fabriken som den lilla bruksorten är helt beroende av och där Tommy jobbat i decennier, ska läggas ner, produktionen ska flyttas till Estland. Han går ner sig med ölburken som närmaste sällskap där han sitter i soffan i kalsongerna och en gammal tröja framför idiotiska TV-serier. Rakt på väg mot schablonen; bruksortens bittra, lågutbildade, medelålders man vars misslyckande alltid beror på nånannan, det är nånannans fel, oftast nånannan från något annat land, eller bög, eller något annat skit som förstör hans land – rakt in i Sverigedemokraternas kärntrupper. Men så blir det inte alls. En riktigt stark, inkännande och varm text som lyckliggör sina läsare.
Forshammar är en fiktiv bruksort. Visserligen finns Forshammars bergverk söder om Riddarhyttan i nordvästra Västmanland men industrin i boken är av annat slag. Författaren själv hade sin uppväxt i Hofors, en bruksort i Gävleborg, nära gränsen till Dalarna, och sannolikt har den platsen bidragit i skapandet av hennes fiktiva ort. I vilket fall som helst är det en oerhört träffsäker beskrivning av den svenska bruksorten, helt beroende av någon industri med gamla rötter, samhällen med en nedärvd brukskultur där alla typer av förändring är stora utmaningar. Men alla dessa bruksorter är inte lika, här kan också finnas en stark gemenskap, en kraft som kan ta utvecklingen i olika riktningar, ett utrymme för eldsjälar att göra skillnad. På flera sätt är Cecilia Klangs bok en kärleksförklaring till den svenska bruksorten.
I sin ungdom var Tommy kung i Forshammar, den självklara tuppen i hönsgården, i topp i skolans benhårda hierarki, en beundrad snygg kille och när han stod på scen och sjöng i hårdrocksbandet Crystal Heart ville alla tjejer han honom, karismatisk frontfigur med en fantastisk röst.
Han och vackra Martina blir ortens mest glamorösa par, han tjugo och hon några år yngre, går sista året i gymnasiet och var årets Lucia. Det blir allt fler spelningar för bandet, allt ser ljust ut för en framgångsrik karriär inom musikbranschen, han kallar sig Tom Rose för den internationella lanseringen. Men så slocknar strålkastarna. För att försörja sig måste han ta ett tillfälligt enkelt jobb på fabriken. Närmare tre decennier senare är han fortfarande kvar där, nu som underhållschef. Han har förlikat sig med att det blev som det blev, är en omtyckt person med många vänner, tycker att livet med Martina och tonårsbarnen Felicia och Axel är rätt bra även om samlivet kanske inte riktigt är som det varit. Men så måste det kanske bli efter så många år tillsammans.
Den bilden delas inte av Martina. Hon är en ambitiös kvinna som byggt upp en affär inom inredning, riktigt designintresserad, ofta i Stockholm för att hämta inspiration på designmässor och på andra sätt. Där träffar hon Michel, en av landets mest kända fotografer med rötter i Frankrike. Det blir i hemlighet ett par. Så småningom berättar hon för Tommy att hon vill ha en skilsmässa.
Fabriken går inte så bra, har bytt ägare många gånger under senare år, genomgått en hel del förändringar men ändå ser alla i Forshammar den som samhällets trygga nav. Så chocken blir stor när informationen sprids om att de utländska ägarna beslutat lägga ner fabriken i Sverige och flytta produktionen till Estland. Hundratals människor kommer att bli arbetslösa. Ett dråpslag för Forshammar.
För Tommy blir det två dramatiska och livsförändrande besked nästan samtidigt, det blir helt enkelt för mycket för honom, han orkar ingenting, faller sönder. Han ska just fylla femtio och Martina hade planerat en riktigt tjusig fest, men så blir det naturligtvis inte. Tommy genomför ändå en fest på sitt sätt, mycket enklare, öl och inköpt smörgåstårta för ett tjugotal vänner, bland andra närmaste vännen Chabbe, eller Charbel som han egentligen heter.
De träffades när de var tio och Charbel kom till skolan i Forshammar, hamnade bredvid Tommy i klassrummet. Han och hans föräldrar hade då flytt från Libanon, föräldrarna köpte en korvvagn och introducerade framgångsrikt falafel i regionen. Charbel var en helt annan sort än Tommy, inte alls populär i skolan, utsatt för en del mobbing, rätt nördig, men ändå blev de vänner och Tommys strålglans betydde mycket, blev ett sorts skyddsnät för honom. Till skillnad från Tommy satsade Charbel hårt på sin utbildning. Efter universitetsexamen hade han fina jobb i Stockholm men valde ändå att återvända, nu som Forshammarverkets ekonomidirektör. Han och hans familj bor i ett av ortens finaste hus. Nu är rollerna omvända, nu är det Charbel som stöttar Tommy i vännens livskris.
Charbels present till Tommy på femtioårsfesten är tio sånglektioner hos Gunnel Aurell, en gång Sveriges internationellt mest kända operasångerska som nu, drygt sjuttio, flyttat tillbaka till barndomens Forshammar. Det är en dyr present som inte kan överlåtas eller återlösas. Tommy går i taket, blir riktigt arg, han har inte sjungit på decennier och tänker inte börja nu, full och gormande lämnar han sin egen fest.
Det är utgångspunkten för kärnan i denna berättelse; Tommys kamp för att återskapa sitt liv, relationen till barnen som också charmats av mammas nya man, relationen till sin tjatiga mamma, relationerna till vännerna och inte minst samtalen med Gunnel Aurell som han naturligtvis ändå träffar. Men också berättelsen om Forshammars kamp för sin existens.
Samtidsberättelsen i Forshammar bryts av med kapitel om Gunnel Aurells liv och karriär, från 1966 då hon är tjugo och nyligen slagit igenom på riktigt, genom alla internationella framgångar, fram till åldrandet och utförsbacken.
På vägen möter vi många starka karaktärer, komplexa och levande människor, dialoger och tankar som tveklöst fångar läsaren. Det här är inte författarens debut, hon har kommit ut med en ljudboksserie tidigare, men det är hennes första verk i det här formatet och det är en riktigt imponerande text, ofta förbluffande träffsäker i sina detaljer. Bland allt annat finns här också en del urstarka scener som kommer att stanna kvar i läsarens tankar, som skänker oss en riktigt varm glädje.
Författaren
Cecilia Klang är född 1980 och uppvuxen i det lilla brukssamhället Hofors. Idag bosatt i Gävle med sin familj och arbetar som frilansande copywriter och kommunikatör. Hon upptäcktes som författare när hon deltog i tidningen Skrivas stora skrivartävling 2017. Hon debuterade 2018 med Gäddsimmerskan, en ljudboksserie som också gavs ut som pocketbok och fick en uppföljande säsong 2020. Utöver utgivningen i Sverige är rättigheterna till Kan innehålla spår av Tommy Roos också sålda till ett par andra länder. Ytterligare två böcker om Forshammar är planerade.
Anders Kapp, 2022-07-31
Bokfakta
- Titel: Kan innehålla spår av Tommy Roos.
- Författare: Cecilia Klang.
- Utgivningsdag: 2022-05-27.
- Förlag: Polaris.
- Antal sidor: 407.
Länkar till mer information
- Författarens hemsida.
- Läs vad andra skriver om boken.