Det är intressant att följa ny svensk skönlitteratur men det är omöjligt för mig att läsa allt nytt, lätt att missa något riktigt bra, så därför har jag sedan 2011 följt Augustprisets skönlitterära klass; sannolikt kan juryn hitta bra böcker som jag annars missat. I år har det fungerat rätt bra. 23 oktober var det dags för nomineringarna till Augustpriset 2023 och Kapprakts nomineringar till den skönlitterära klassen publicerades några timmar tidigare. Listorna hade bara en titel gemensam. Bland juryns nomineringar, hittade jag två bland de jag inte läst tidigare som är riktigt bra, som väl förtjänar nomineringen till priset för årets bästa nya svenska skönlitterära bok och som jag är tacksam för att juryn hjälpt mig hitta. Idag ska priset delas ut, det är dags att bland flera riktigt bra texter välja ut den allra bästa. Det är inte lätt, här finns ett antal riktigt bra böcker även om jag inte kan hitta någon som är bättre än de tre jag hade i topp förra året. Kapprakts vinnare för 2023 blev en text som präglas av en personligt särpräglad originalitet.
Kapprakts nomineringar från 23 oktober (första gången en titel nämns länkar den till text på Kapprakt):
- Jonas Hassen Khemiri, Systrarna, Bonniers.
- Cilla Naumann, Skäret, Bonniers.
- Hanna Nordenhök, Underlandet, Norstedts.
- Amanda Svensson, Själens telegraf, Norstedts.
- Jerker Virdborg, Cirkelns fyra hörn, Bonniers.
Juryns nomineringar som kom några timmar senare:
- Lena Andersson, Studie i mänskligt beteende, Polaris.
- Lyra Ekström Lindbäck, Moral, Modernista.
- Pär Hansson, Spindelbjörken, Norstedts.
- Jonas Hassen Khemiri, Systrarna, Bonniers.
- Sami Said, Satansviskningar, Natur & Kultur.
- Andrev Walden, Jävla karlar, Polaris.
Det är bara en titel som är gemensam för listorna, vilket inte är ovanligt. Genom åren har jag tyckt mig märka kriterier som tillämpas trots att de inte finns med i stadgarna för Augustpriset. Förläggarföreningen, som står bakom priset, vill uppenbarligen ha en spridning mellan sina medlemmar. Även om man kan tycka att det skulle vara rimligt finns kriteriet inte med i stadgarna och det fungerar inte bra i Sverige. Två förlagshus, Bonniers och Norstedts, svarar för en dominerande andel inom utgivningen av ny svensk skönlitteratur och de samlar också en mycket stor andel av de bästa och mest etablerade författarna. Etablerade författare som ges ut av de två största förlagen verkar ha en uppförsbacke när det gäller att få de eftertraktade nomineringarna. Mindre kända författare från andra förlag verkar ha det lättare.
Nog om detta, bland juryns nomineringar fanns fyra som jag inte läst tidigare och bland dem finns två som är väldigt rimliga nomineringar: Spindelbjörken av Pär Hansson och Satansviskningar av Sami Said. Därmed växer Kapprakts lista från fem till sju tänkbara vinnare. Några kommentarer först.
Väldigt skönlitterära biografier, texter som tar sin utgångspunkt i något biografiskt men som till sin huvuddel är fiktion har Kapprakt flera gånger haft med i topp tre, till exempel Magnus Dahlströms Vesalius 2022 och Eva-Marie Liffners Vem kan segla 2019. Närmast den typen av texter i årets utgivning kommer nog Åsa Avdic med sin Ett liv till som är riktigt bra läsning även om den inte kom med på årets topplista. Närliggande är också Niklas Natt Och Dag som med nya Ödet och hoppet skriver underbar fiktion med utgångspunkt i den egna släktens biografiska historia. Andrev Waldens nominerade Jävla karlar är något annat, det är en uttalat självbiografisk text i romanens form och även om det är en underbar text tycker jag inte riktigt den hör hemma här. Dessutom finns det i årets utgivning ytterligare en bok inom samma subgenre, självbiografiska romaner, som är minst lika bra, Agneta Pleijels Sniglar och snö. (För mig är självbiografiska romaner inte samma sak som den överetablerade subgenren autofiktion.)
Amanda Svenssons Ett system så magnifikt att det bländar var en självklar vinnare 2019; att den inte ens nominerades det året är den största skandalen inom den del av Augustprisets historia som jag följt. Inte heller i år nominerades hon för sin nya Själens telegraf vilket jag tycker är fel men inte en skandal, om än fantastisk är den inte riktigt lika bra som den förra.
Årets största lågoddsare är sannolikt Jonas Hassen Khemiris nya bok Systrarna. Här finns självbiografiska inslag men inte uttalade på det sätt som nämndes ovan. Ett av få år när Kapprakt och Augustjuryn var överens var 2015 när författarens Allt jag inte minns mycket rättvist tog hem priset, en mycket annorlunda bok än nya Systrarna och även om bägge är underbara tycker jag den förra var en aning bättre.
Kapprakts tre i topp 2023:
- Sami Said, Satansviskningar, Natur & Kultur.
- Jonas Hassen Khemiri, Systrarna, Bonniers.
- Amanda Svensson, Själens telegraf, Norstedts.
Utöver topp tre finns ytterligare fyra som verkligen förtjänar att uppmärksammas i årets svenska skönlitterära utgivning (i bokstavsordning):
- Pär Hansson, Spindelbjörken, Norstedts.
- Cilla Naumann, Skäret, Bonniers.
- Hanna Nordenhök, Underlandet, Norstedts.
- Jerker Virdborg, Cirkelns fyra hörn, Bonniers.
Om några timmar får vi veta vilken bok som juryn utser till årets vinnare.
Tillägg: Priset gick Jävla karlar av Andrev Walden.
Anders Kapp, 2023-11-27
Länkar till mer information
- Kapprakt om Augustpriset.
- Första gången en titel nämns länkar det till Kapprakts text om boken.