Centrala Stockholm skakas av våldsamma bombdåd, rädslan och paniken sprider sig; terrordåd mot vår demokrati hävdar de flesta som kräver extraordinära åtgärder för att skydda landet. Några få är mer tveksamma, det finns något välbekant i dessa attacker, kanske är det något helt annat som ligger bakom? Anton Berg kom igår ut med Trohetseden, del två i hans konspirationstrilogi om det hemliga sällskapet De Aderton. Den första delen kom redan 2018, men texten är värd all väntan, det här är riktigt underhållande och välskrivet med underbara karaktärer, mängder av verkliga och detaljerade komponenter som byggs in i fiktionen och en dramatik som innebär att de nära femhundra sidorna flyger fram snabbt, alltför snabbt.
Huvudperson är journalisten Axel Sköld som jagar en hemlig organisation, De Aderton. Det handlar inte om Svenska Akademien, men bildades vid samma tid, med syfte att skydda Sverige från de värsta av de påhitt som Gustav III kom med på det sena 1700-talet. Organisationen har fortsatt att existera som ett hemligt maktcentrum där medlemskapet ofta går i arv från far till son, inga kvinnor finns med, och de är ansvariga för många av det största gåtorna i Sveriges historia, till exempel Palmemordet. Det är i alla fall vad Axel påstår men han har få bevis och det är få som tror honom, han anseende står inte högt i kurs.
Han omges av ett gäng riktigt intressanta karaktärer. Här finns Axels ungdomskärlek (man kan nog stryka ”ungdoms”) Lova Magnusson som numera är en välkänd politiker för Miljöpartiet; hon har nyss blivit tillförordnad statsminister, men också hade en pappa med en viktig och hemlig roll hos Datasaab en gång i tiden. Här finns professor Vilhelm Skrak, en stor, fet och egensinnig farbror som kan allt om allt och som bakom sin stöddighet har ett hjärta av guld. Här finns poliskommissarie Karolina Palm, smart och skicklig som gärna går egna vägar och har en speciell relation till Axel. Här finns hans goda vän och kollega Stina Forss med sin son David, ett funkisbarn utan tydlig diagnos som har sina speciella utmaningar men som också är god vän med både Axel och Vilhelm. Davids pappa Fredrik försvann direkt när han fick veta att han fått ett konstigt barn, har varit borta i alla år, men dyker plötsligt upp för att starta en vårdnadstvist i rätten, uppenbarligen stödd av någon med stora resurser.
Det finns många fler, genomgående särpräglade och underhållande karaktärer, många av dem värda läsarkärlek, men för de flesta, särskilt oss som har funkisbarn i vår närhet, tror jag att David älskas mest av alla; det är en karaktär som författaren inspirerats till av sin egen son.
En bra teknik för att skapa levande fiktion är att använda väl researchade verkliga pusselbitar som byggs samman till en helt annan bild än de ursprungligen existerade i. För att bara ta ett av många exempel från spänningsfältet har jag fått mängder av intressanta nya kunskaper av kanadensiska Louise Penny som excellerar i detta. Anton Berg är ytterligare en som uppenbarligen roas av samma sak och som gör det bättre än de flesta. Bland många exempel finns det en som är särskilt viktig i den här texten: titelns Trohetseden.
Tavlans fullständiga svenska namn är Batavernas trohetsed till Claudius Civilis och den målades av Rembrandt 1661-62, den största tavla som då någonsin skapats, ungefär fem gånger fem meter. Det var ett uppdrag från Amsterdam som skulle placeras i Stadshuset. När den levererades var uppdragsgivarna inte nöjda, Rembrandt fick tillbaka tavlan, fick inte betalt och skar ut en central del som gick att sälja. Så småningom, 1734, köptes den av affärsmannen Nicolaas Kohl I Amsterdam, gick till hans änka Sophia Grill och när hon dog 1766 ärvdes den till Sverige. Efter många turer genom åren hamnade den på Nationalmuseum i Stockholm.
I Bergs text stjäls tavlan i en avancerad rififikupp och hamnar hos Axel liksom även de delar som Rembrandt skar bort på 1600-talet. Det är naturligtvis en sensation, värdet på den kompletta tavlan måste ligga på miljardnivå, men det är en mycket hemlig sensation, få vet att den finns. Tillsammans med professor Vilhelm Skrak försöker Axel hitta de ledtrådar till De Aderton som ska finnas gömda i målningen.
Det finns mycket annat som vävs in i handlingen; skandalen kring den svenska vapenfabriken i Saudiarabien och Bombmannen Lars Tingström från 80-talet är bara två av många detaljrikt pålästa exempel.
Konspirationer är frekventa i litteraturen, återkommer ständigt i olika former och gläder ofta många läsare. Har skrivit om subgenren mer utförligt tidigare och ska inte upprepa mig, men kan se tre grova positioner, två bra och en dålig. A är de realistiska och trovärdiga berättelserna där le Carré och många av hans spionthrillerkolleger finns. C är de som tar i rejält med konspirationer som ger svar på allt, långt utanför trovärdighetens gränser. De är de bra positionerna; däremellan finns B som är en dålig position där en del mindre lyckade exempel hamnat. Anton Berg håller sig tydligt i position C vilket är bra.
De finns också en samtida problematik som författare inom subgenren måste ta hänsyn till och den hänger samman med den grundläggande attraktionen i konspirationsteorier: enkla svar på svåra frågor är oerhört lockande, men de är också riktigt farliga godsaker. De har ”alltid” funnits, återkommande judeförföljelser är ett av resultaten, men sannolikt mer utbrett och farligare nu än någonsin. Gödselspridare som ryska trollfabriker, Trumpismen och många, många andra sprider enkla svar, konspirationsteorier, lögner som är uppenbart samhällsfarliga. Jag har stött på några exempel på konspirationsthrillers som tangerar dessa farliga blindskär men den här författaren håller sig därifrån med sitt tydliga underhållningsfokus.
Vi får följa De Aderton inifrån, vara med på en del av deras möten, får veta vilka de är, hur de resonerar, en hel del om vad de gjort och vad de planerar. Funderade på om det rent dramaturgiskt skulle vara ännu mer intressant om de varit hemligare för mig som läsare, om jag fått möta karaktärer som jag kanske kan misstänka tillhör sällskapet utan att riktig veta, att deras roller avslöjas långsammare och en i taget? Jag vet inte, det var bara en tanke som dök upp under läsningen.
I alla trilogier har den första delen en självklar roll som introduktion och den tredje som grand final samtidigt som rollen för mittendelen är mer oklar. Anton Berg hanterar utmaningen väldigt väl med fördjupningar av de intressanta karaktärerna och deras relationer, vidareutveckling av den långa historien och ett spännande delspecifikt case som i princip avslutas inom denna bok samtidigt som det tillför en bit i den långa historien; snyggt jobbat! Det finns en berättarteknisk detalj som roade mig mycket. En väsentlig del av gåtan i den här boken handlar som sökandet av en specifik plats och alla med de mest ytliga geografikunskaper när det gäller centrala Stockholm gissar svaret på den frågan långt innan karaktärerna i boken. Det innebär dels att läsaren får känna sig duktig, dels att det blir läsdrivande med den återkommande frågan i läsarhuvudet: jamen nu måste de väl i alla fall äntligen komma på det!?
Medföljande mitt recensionsexemplar fanns en utmärkt resumé av den första delen som jag inte tror finns med de böcker som finns i handeln? Det är synd i så fall. I andra sammanhang har jag argumenterat för en revival av resumén som riktigt bra hjälpmedel för alla serieskrivare.
Som jag redan sagt finns det mycket läsarglädje i denna bok, men det bästa av allt är hur varenda bokstav i texten glittrar av författarens lust, hans bubblande berättarglädje, och det är väldigt smittsamt. Längtar efter den tredje och avslutande delen! Författaren har lovat att det inte ska ta lika lång tid den här gången så jag gissar att den finns ute innan 2022 är slut.
Författaren
Anton Berg, född 1978, är författare, radioproducent och dokumentärjournalist, känd och prisbelönad för sina reportage i bland annat P3 Dokumentär. Tillsammans med Martin Johnson producerar han podcasten Spår, som fick stor betydelse i samband med att Kaj Linna friades efter 13 år i fängelse. Podcasten fick 2017 fick Det lite större journalistpriset. De två har också arbetat med skapandet av dokumentärserien Knutby: I blind tro som släpptes på HBO våren 2021.
Han debuterade skönlitterärt med De Aderton 2018, första delen av en trilogi där den andra delen, Trohetseden, nu finns ute. Serien är såld till flera länder.
Anders Kapp, 2021-06-22
Bokfakta
- Titel: Trohetseden.
- Författare: Anton Berg.
- Utgivningsdag: 2021-06-21.
- Förlag: Bookmark.
- Antal sidor: 472.