Ta två av genrens nya stjärnskott: Hélène Gullberg är expert på konstföremål så hennes huvudmiljö är ett auktionshus, Victor Pavic Lundberg är kvällstidningsjournalist så hans huvudmiljö är en kvällstidning. Det är självklart att det är smart att använda det man redan kan för centrala miljöer och teman, det skapar trovärdighet och det kommer ändå att krävas research för delar som författaren inte kan. Anledningen till att jag ändå skriver detta är att jag nyss läste ett sorgligt exempel på motsatsen där kärnan osade av ytligt googlande och skummande av Wikipedia. Den boken kommer jag inte att skriva om. Men när erfarna vinjournalisten Andreas Grube nu debuterat skönlitterärt så väljer han klokt nog att göra det med en thriller i vinmiljö, I vinet ingen sanning; hans egen hemmaplan ger oss den trovärdighet vi läsare vill ha. Alkoholbranschen är stor, Systembolaget omsatte förra året drygt 38 miljarder och trots monopolet för själva försäljningen finns det många företag verksamma inom olika verksamhetsgrenar. Finns det mycket pengar finns det också incitament för mindre nogräknade aktörer vilket är en tacksam bakgrund för en spänningsförfattare.
Liksom författaren är huvudpersonen en vinjournalist, men det är en kvinna och hon heter Ramona Charles. När vi först träffar henne är hon på en exklusiv jobblunch som handlar om lanseringen av ett nytt vin, runt tjugofem gäster på Operakällaren, vinjournalister och vinfluencers, som bjuds på en fyrarätters av importören.
Ramona arbetar på ett stort avslöjande, mycket talar för att Dennis Bygdén, inköpschef på Systembolaget är mutad av importörer, han ska ha förfalskat interna provningsprotokoll och därmed har vissa viner felaktigt tagits in i det fasta sortimentet. För detta har han fått miljoner. En enorm skandal som förutom allt annat säkert skulle ge henne ännu fler priser och stor uppmärksamhet. Hennes chef på Kvällsbladet, Per-Erik ”Pinnen” Dahlin, jagar på henne, snart måste de publicera någonting men hon behöver få till en intervju med Bygdén och han bara vägrar, svarar aldrig, varken i telefon eller via e-post.
I en annan tråd möter vi Vincent Månsson, hans fru Lisa och deras två små barn, två och fyra år gamla. De har nyligen flyttat till Stockholm sedan Vincent fått jobb som inköpare på Systembolaget. Äktenskapet knakar av flera skäl, inte minst är Lisa inte alls nöjd med deras enkla radhus i en trist förort, det enda som deras pengar räckt till.
Dennis Bygdén anmäls som försvunnen av sin fru. När Kvällsbladet ska skriva en nyhetsartikel om det så går inte uppdraget till Ramona, Pinnen ger det i stället till kollegan Jacob Wallin och Ramona blir förbannad: ”Ramonas blick tillbaka mot honom var så vass att den hade kunnat skära rakt igenom hans huvud och komma ut som två blodiga knivar i nacken.”
Den försvunne Dennis Bygdén dyker upp igen; han ligger i soffan i Ramonas lägenhet när hon kommer hem en kväll. Alldeles naken. Väldigt död. Hon ringer polisen som griper henne och tar in henne på förhör. Hon har alibi men de dyker upp en del oväntat som gör poliserna misstänksamma. Hon släpps ändå men beläggs med reseförbud. Det är bara början; hon stängs av från jobbet och utsätts snart för en mediestorm. Hon har ingenstans att ta vägen.
In i handlingen kommer hennes ex Filip Mårelöv, tidigare sommelier som sadlat om till fotograf. De hade varit ett ”power couple på Sveriges vinscen”, bägge välkända och flerfaldigt prisbelönade. Men så tog det slut för fyra år sedan när Ramona var otrogen. Filip hade tagit det hårt, gått ner sig en hel del.
Trots allt tar Ramona nu kontakt med Filip och får bo hos honom, får dessutom hjälp av honom i den svåra situation hon nu befinner sig i. Samtidigt utsätts hon för allt grövre hot, sannolikt från flera olika håll. Det blir mycket som händer på vägen mot upplösningen, delar som drabbar Ramona själv, det blir spännande läsning.
Vinexperter pratar mycket om dofter och smaker, gör jämförelser som för amatören kan vara svårförståeliga, men det blir faktiskt riktigt levande när den här författaren tar med sig detta från vinets värld i skildrandet av andra delar av tillvaron. Han använder också vinreferenser för att beskriva olika människor vilket fungerar mycket bra. Vin dyker även upp på flera andra sätt, han utnyttjar sitt kunskapsområde skickligt.
Ramona bär på ett trauma, har återkommande ångestproblem vilket skildras på ett starkt och berörande sätt. Bland annat förstår jag nu äntligen uttrycket ”andas i fyrkant” som jag stött på många gånger tidigare utan att riktigt begripa vad det handlar om.
Det finns mycket att gilla med den här debuten även om jag inte tror att den kvalar in på topplistan för årets svenska spänningsdebuter.
Jag är inte riktigt förtjust i språket; lite för mycket journalistiskt redovisande och för lite skönlitterärt gestaltande. Det kanske kan vara klokt att lita mer på läsarna, allt behöver inte beskrivas.
Niklas Lindblad har gjort massor av omslag inom genren men knappast tidigare något som det här, måste ha varit en dag på jobbet när han kände sig ovanligt wild & crazy. Vet inte om det är bra men definitivt originellt och kul.
Författaren
Andreas Grube har jobbat som journalist i snart tjugofem år och har de senaste tio åren skrivit om vin och sprit för bland annat Allt om Vin, Wine Table och Svenska Dagbladet. Han är utbildad sommelier och har en WSET Diploma-examen. Han har tidigare skrivit vinboken Vin för en dålig dejt tillsammans med Elin Grube, utgiven på Spritz Lit 2023. Nu har han debuterat skönlitterärt med I vinet ingen sanning.
Anders Kapp, 2024-09-25
Bokfakta
- Titel: I vinet ingen sanning.
- Författare: Andreas Grube.
- Utgivningsdag: 2024-09-19
- Förlag: Southside Stories.
- Antal sidor: 299.