Nutidshandlingen i nya Dödens klackar är förlagd till början av maj 2024, samtidigt som Eurovision Song Contest genomförs i Malmö, ett arrangemang som tar alla tillgängliga polisiära resurser, inklusive tillresta poliser, inte bara svenska utan även från både Danmark och Norge. För vissa är det här en enorm händelse, inte minst för dragklubben Deeva i Malmös hamnområde som går all in med en stor glittrande fest på mellotema. Det är fullsatt, ljudnivån är hög, stämningen är på topp och publiken jublar åt en dragqueen på scenen när allt plötsligt förvandlas; någon börjar skjuta i lokalen, paniken är omedelbar när alla söker skydd. Seriens huvudperson Tess Hjalmarsson finns i publiken med anledning av en pågående utredning och försöker ingripa. I den femte delen av serien Cold Case ägnar sig Tina Frennstedt mycket åt dragvärlden som skrivs fram på ett trovärdigt och levande sätt vilket känns både originellt och intressant. Deeva startades av David Landström som var på väg mot sitt stora genombrott som dragqueen när han hittades brutalt mördad i sitt hus på Sandhammaren, ett mord som fortfarande är ouppklarat men som leder fram till fler mord i nutid, tolv år senare.
Tess Hjalmarsson är chef för Skånes Cold Case-grupp, en del av Grova brott i Malmö som normalt leds av avdelningschefen Per Jöns, en chef som Tess har en hel del respekt för men som varit rätt frånvarande den senaste tiden sedan hans hustru drabbats av ALS. Kriminalkommissarie Ola Makkonen har mer eller mindre tagit över befälet och han är perfekt i rollen som den korkade chefen, en obegåvad narcissist, en värdefull karaktär som bidrar starkt till underhållande läsning. Jag kan sakna en rejäl hämnd på honom, någon sorts ordentlig bestraffning, men kanske är jag en illasinnad typ?
CC-gruppen i Malmö har successivt avlövats, består numera egentligen bara av Tess och närmaste kollegan Marie Erling, minsta CC-gruppen i landet, inhysta i en minimal skrubb i polishuset. Ibland kan de ändå låna in tillfälliga kompletteringar.
Tess bor fortfarande med sambon Sandra Edding i det lilla fiskeläget Gislövshammar, det sydöstra hörnet av Skåne, varifrån hon pendlar till jobbet i Malmö. Sandra är också chef inom polisen, högre upp i hierarkin än Tess, har sitt kontor i Helsingborg vilket nästan skapar det längsta pendlingsavståndet man kan ha utan att lämna Skåne. I ett eget litet hus på tomten bor Sandras dotter Lo som snart ska ta studenten, de håller på att förbereda festen.
Tess får ett överraskande besked, hon har ärvt ett hus efter en för henne helt okänd person. Kvinnan, Ester Adler, var tydligen född 1933 och hade dött av naturliga orsaker på Stockholms sjukhem utan barn eller andra arvingar. Huset är en stor sekelskiftesvilla i Saltsö-Duvnäs i Nacka med havsutsikt och är värderad till tjugo miljoner inklusive alla inventarier. Tess förstår ingenting och försöker ta reda på vad det hela handlar om, varför har denna okända kvinna testamenterat huset till henne? Och vad ska hon göra med det?
Tillsammans med Sandra åker hon till Stockholm för att titta på huset vilket startar en av flera biberättelser. Sandra är rätt trött på chefsjobbet i Helsingborg, hon har en liten personalgrupp som hela tiden motarbetar allt hon vill göra, och samtidigt saknar hon sonen Felix, Los lillebror, som blev kvar hos pappa Cliff efter skilsmässan. Kanske skulle de behålla huset och flytta till Stockholm? Det är idéer som varken Tess eller Lo gillar alls.
Handlingen i den här berättelsen dras igång när Björn och Mia Bennet hittas skjutna i sitt hem i Lund, Björn är död och Mia har livshotande skador. Deras fyraårige son Julian hittades oskadd i en garderob.
Ola Makkonen leder utredningen och utgår från att Björn, en rätt hög bankchef, var måltavlan. Tess är inte alls övertygad om detta, hon får reda på att Mia Bennet, en erfaren journalist som numera driver podden Blåslampan, höll på att gräva fram nya uppgifter om dragqueenmordet för tolv år sedan och hon bestämmer att deras lilla grupp ska försöka lösa detta kalla fall.
Berättelsens skrivs fram i två tidsperspektiv; en nutidshandling där vi följer utredningarna av det gamla fallet och det som händer under maj 2024 samt återkommande kapitel där vi får följa David Landström och hans närmaste omgivning innan mordet 2012.
För David var klubben Deeva något centralt i tillvaron, han startade klubben och han var ensam ägare även om de var fyra som drev verksamheten. Namnet Deeva är en förkortning av klubbens motto: Deevine Deevotion and Deecadence med David som är den stora stjärnan, klubbens ledande dragqueen, Deevine de Lux på scen. Ekonomin var ett stort problem men han hoppas att det snart skulle vända; TV4 höll på att spela in en dokumentär om dragvärlden i allmänhet och klubben i synnerhet. Den var snart klar och det skulle betyda mycket för både klubben och för David personligen, kanske skulle han nu slå igenom nationellt och kanske mer än så?
De andra tre som driver verksamheten i dåtid är Davids barndomsvän Ivan Nagy (Ivana Trumpet på scen), Ville Bergh (Vivian Versace) och Alex Vinter (Venus Vinter).
Efter mordet bestämde sig TV4 för att inte sända dokumentären men i nutid planerar de att klippa om materialet och sända det i en annan form. David hade testamenterat klubben till Ville Bergh och det är han som drivit verksamheten vidare.
Det finns några fel av den typ som lätt uppstår under det långa redigeringsarbetet; en man är skjuten i köket för att några sidor senare vara skjuten i sovrummet, en Peugeot blir några stycken senare en Saab, men det är bagateller.
Något som kännetecknar den här författaren är en stor omsorg om karaktärer, även biroller skrivs fram på levande och intressanta sätt, i den nya boken för vi möta flera sådana. Något annat återkommande är den höga ambitionsnivån när det gäller research, det finns flera exempel i den nya texten men det som lyser mest är alla de detaljer som skapar fängslande trovärdighet i skildringarna av dragvärlden. Berättartekniken med sin rytmiska tempovariation är också imponerande. En riktigt läsvärd text hela vägen fram till en både intelligent och dramatisk upplösning.
Författaren
Tina Frennstedt är född 1969, uppväxt i Lund och har lång erfarenhet som kriminalreporter med ett förflutet på flera stora tidningar och TV-program. Hon har specialiserat sig på cold cases och har omfattande kunskap om vad olösta trauman kan göra med familjer och andra berörda. 2006 debuterade hon som författare med dokumentärromanen Diplomatdottern om en svensk kvinna som åkte fast i Bangkok med 6,8 kilo heroin i resväskan. Hennes skönlitterära debut och den första boken om kriminalinspektör Tess Hjalmarsson, Cold Case: Försvunnen, belönades med Crimetime Award 2019 för Årets deckardebut och blev en stor försäljningsframgång. Debuten följdes upp av Väg 9, Skärseld, Sista bilden och nu Dödens klackar. Hennes böcker är sålda till tiotalet länder och det skånebaserade produktionsbolaget Anagram köpt rättigheterna för att utveckla böckerna till en tv-serie. Hon bor idag i Nacka, Stockholm men för några år sedan tog hon över familjens hus utanför Brösarp på Österlen och tillbringar mycket tid även där.
Anders Kapp, 2025-02-25
Bokfakta
- Titel: Dödens klackar.
- Författare: Tina Frennstedt.
- Utgivningsdag: 2025-02-05.
- Förlag: Norstedts.
- Antal sidor: 432.
Länkar till mer information
- Kapprakt om Sista bilden.
- Kapprakt om Skärseld.
- Kapprakt om Väg 9.
- Läs vad andra skriver om boken.