Den brutale härskaren

Efter sin mycket framgångsrika trilogi med Sara Nowak som huvudperson startade Gustaf Skördeman förra året något helt annat, en historisk romansvit om Gustav Vasa, eller möjligen om familjen Vasa, jag vet inte hur långt fram i tiden den kommer att sträcka sig. Den första delen, Rebellen, utspelade sig under perioden 1518-1523 där centrala delar handlade om kampen mot danske Kristian II, oftast kallad Kristian Tyrann av svenska historieskrivare, och den avslutades 6 juni 1523 när Kristian besegrats och Gustav väljs till kung av riksdagen i Strängnäs, ett datum som fortfarande är Sveriges nationaldag. Den nya delen, Härskaren, tar oss från midsommartid 1523, när den nyvalda kungen rider in i Stockholm, och fram till 1536, hans första tid vid makten (han kommer att vara regent fram till sin död 1560). Vägen från rebell till rollen som förvaltare av ett land blir allt annat än enkel vilket skildras levande och underhållande. Han är omgiven av fiender, inhemska och i andra länder, verkliga och ibland kanske inbillade; till en början osäker på sin egen förmåga men makten förändrar honom, som den ofta tenderar att göra, och bland annat med hjälp av en paranoid våldsamhet sitter han så småningom säkrare på sin tron. Det här är mycket väl resarchat, välskrivet och fyllt av läsglädje.

När Gustav Vasa med sina män rider in i Stockholm sommaren 1523 möts han av en helt utarmad stad, inser snart att han är kung över ett utarmat land. För att finansiera kampen mot Kristian II hade han lånat mycket pengar från dåtidens ekonomiska maktcentrum i norra Europa, Lübeck, vars syfte med denna finansiering var att ta död på Kalmarunionen. Det lyckades men de vill fortfarande ha tillbaka sina pengar, pengar som inte finns; det är svårt att öka beskattningen av ett folk som inte har något.

Han måste också få in resurser för att stärka den militära förmågan, just nu är landet ett enkelt byte och han vet att Kristian bygger allianser för att återta Sverige. Det är egentligen bara kyrkan som har någon förmögenhet att tala om men tar han den får han Rom som en mycket farlig fiende. Inom landet finns också många fiender; mäktiga biskopar naturligtvis men också många som hävdar att Stureätten är de rättmätiga innehavarna av kungamakten, att Vasa måste bort och ersättas av unge Nils Sture.

Det här, och mycket annat, levereras inte som någon sorts historielektion; som sig bör inom skönlitteraturen gestaltas det i stället från personliga perspektiv och vi får möta många spännande karaktärer, får följa deras tankar, samtal och handlingar. Det är i all huvudsak verkliga personer och historiskt verkliga händelser som författaren levandegör med sin skönlitterära förmåga. Vi rör oss hela tiden mellan olika miljöer och berättarperspektiv både i Sverige och i andra länder.

Intrigerna är många, försöken att störta Gustav Vasa är nästan oändliga, och hans sätt att slå tillbaka blir allt mer brutala. Även människor i hans närmaste omgivning kan emellanåt ha all anledning att frukta för sina liv.

Många texter, skönlitterära och andra, om denna tid underskattar grovt kyrkans enorma politiska makt; som hegemoniskt rike må Rom ha gått under för länge sedan men som kyrka härskar Rom fortfarande över många länder. Denna underskattning finns inte hos den här författaren och för detta ska han applåderas. Väldigt specifikt för de år som skildras i denna bok är att det växer fram en opposition mot denna kyrkliga makt runt om i Europa; Martin Luthers läror som kommer att kallas för just protestantism, som kommer att leda till mängder av små och stora krig där kristna dödar kristna i religionens namn även om det mer handlar om politisk och ekonomisk makt. Dessa frågor finns hela tiden med i texten, skildras insiktsfullt och intressant.

Det är emellanåt väldigt våldsamt men det är säkert realistiskt i en tid när makten väger tungt och människovärdet kan vara nästan viktlöst. Det händer att författaren går för långt, passerar gränsen över till en sorts skruvad våldshumor som faktiskt inte är rolig alls, minns bland annat en scen från en sakristia och en där en påve dör som hade varit bättre oskrivna.

Men det hindrar inte att det är ett djupt imponerande projekt som Gustaf Skördeman givit sig på. Skrev en del generellt om sviten när jag skrev om första delen och ska inte upprepa mig, länk finns längre ner. Liksom Niklas Natt och Dag ger oss Skördeman nya insikter om vår historia på ett fantastiskt läsvärt sätt. Det är bara att tacka, ta emot och se fram emot fortsättningen.

Författaren

Gustaf Skördeman är född 1965 i Nederkalix och utöver det skönlitterära författandet har han arbetat som manusförfattare, regissör och producent. Han har även medverkat i Stockholm Live och varit verksam som serieskapare. Geiger var hans skönlitterära debut 2020 som snabbt såldes till tjugotalet länder och TV-serieoptionen vanns i auktion av det brittiska produktionsbolaget Monumental. Del två, Faust, kom 2021 och avslutande Wagner 2022. 2023 startade han en historisk romansvit med Gustav Vasa i centrum vars andra del nyligen kom ut.

Anders Kapp, 2024-06-20

Bokfakta

  • Titel: Vasa: Härskaren.
  • Författare: Gustaf Skördeman.
  • Utgivningsdag: 2024-06-07.
  • Förlag: Polaris.
  • Antal sidor: 551.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...