Hämnden i ambassadkällaren

Alla med något som helst intresse för genren kommer ihåg diskussionerna 2022 kring det som skulle bli Millennium 7 på nytt förlag. Minst två olika författare hade uppdraget att skriva ett utkast och en av dem var John Ajvide Lindqvist men hans förslag accepterades inte. Då hade han redan skrivit mer än ett utkast, nästan en färdig bok, och i stället för att slänga det manuset i papperskorgen, skrev han om det, bytte kön och namn på de två huvudpersonerna och gav ut den med titeln Skriften i vattnet, starten på serien Blodstormen. Den var bättre och mer trogen Millenniumkonceptet än den som blev den officiella Millennium 7: Havsörnens skrik. Nu finns Blodstormen 2 ute med titeln Rummet i jorden. Författaren har skrivit en trilogi tidigare, Platserna som avslutades 2017, men han är inte en optimal serieskrivare, jag tror att han är alldeles för kreativ för det, han verkar hela tiden vilja skapa något helt nytt. Med ett stort undantag är den nya boken ingen Millenniumtext, konceptet kräver någon sorts större samhällsfråga vilket fanns i form av klimatkrisen i den förra boken men det saknas här; visserligen finns delar om den växande högerextremismen vilket hade kunnat fungera som en sådan fråga men det tar sig inte riktigt. Jag har också några andra invändningar men det hindrar inte att det här är riktigt bra läsning, den här författaren saknar förmågan att skriva något dåligt.

En av de mest minnesvärda scenerna från den ursprungliga Millenniumtrilogin kommer från den andra delen, Flickan som lekte med elden, när Lisbeth Salander hämnas på sin förmyndare och förtryckare, advokat Nils Bjurman. I den här serien heter hennes motsvarighet Kim Ribbing; under sin uppväxt utsattes han för mycket elände, bland annat fanns han under en tid i doktor Martin Rudbecks våld då han behandlades med elchocker under tortyrliknande former. Kim kidnappar Rudbeck och lägger ut ett antal villospår för att göra det svårt att ta reda på vad som egentligen hänt; doktorn finns nu fängslad i Kims nya stora hus vid Djurgårdsbrunn i Stockholm, i källaren till den före detta haitiska ambassaden. Utöver hämnd vill Kim också förstå, vilka motiv kan en känd läkare ha för att tortera en då försvarslös pojke? Det här är en central del av den nya boken och blir nog lika minnesvärd som Salanders hämnd på Bjurman 2006.

Från första delen återkommer fjortonåriga Astrid Helander som då lyckades överleva ett attentat där bägge hennes föräldrar dödades. Hon bor nu hos sin farbror som väl är rätt ok, men Astrid trivs ändå inte, hon är egentligen väldigt rik, enda arvtagare till sina föräldrar, men nu får hon inte ens ut sitt barnbidrag som hon alltid fick av föräldrarna, måste tigga till sig småpengar av honom. Det vill hon inte så hon hittar på kreativa bedrägerier som kan ge henne en del intäkter. Och hon bor mycket hellre hos Kim som hon är lite förälskad i. Det får hon gärna får göra för honom, han har gott om plats i det stora huset, men säger åt henne att skippa det där med känslorna för honom. Han låser källardörren noga, hon får inte veta vad som händer där nere. Vilket hon naturligtvis ändå gör, hon är en nyfiken, smart och kreativ tjej.

Julia Malmros jobbade som polis under tjugo år innan hon skrev sin första deckare. Den blev en internationell succé, såldes till fyrtio länder, hon har skrivit fyra böcker, tjänar bra på dem och skriver nu på heltid. I inledningen av den här berättelsen ska hon just titta på en tidig version av första delen av den teveserie som är den stora höstsatsningen för TV4, baserad på hennes böcker och hon blir allt annat än nöjd. Hon har hunnit bli fyrtiofem och lever själv efter skilsmässan några år tidigare. I den förra boken blev hon på sätt och vis ihop med arton år yngre Kim; de har fantastiskt sex emellanåt (det är deras förhållande som är seriens ”blodstorm”) men det är ingen okomplicerad relation. Kim är inte särskilt social, har väl en och annan diagnos, kan försvinna ibland eller bara säga åt Julia att hon måste gå därifrån när han vill ägna sig åt något annat, hon förstår inte om han håller på att göra slut eller inte.

Utöver dessa tre huvudpersoner finns några andra återkommande karaktärer. Bland dem finns Julias exman, kommissarie Jonny Munther, som tillsammans med kollegerna Carmen Sanchéz och Christof Adler utreder Martin Rudbecks försvinnande. Han gillar absolut inte Kim och vill gärna sätta dit honom.

Återkommer gör också åttioettåriga Irma Ryding, kollega till Julia som hållit på länge, kommit ut med en deckare om året sedan sextiotalet, en klarsynt, tuff och intelligent kvinna. Julia och Irma blev goda vänner i förra boken och nu hjälps de åt med att undersöka det högerextrema partiet Sannsvenskarna och dess kopplingar till MC-klubben Apostates, från början research för en mer verklighetsnära bok som Julia planerar. Något som visar sig vara allt annat än ofarligt.

Berättelsen startar andra juli 2019, ganska direkt efter den förra bokens händelser. Utöver många läsvärda turer kring olika personliga relationer dominerar två trådar: undersökningen av högerextremisterna och det som händer kring Martin Rudbecks försvinnande med en närmast farsartad katt-och-råtta-lek mellan polisutredningen och Kim & Co. Högerextremistspåret upphör tolvte juli utan något riktigt avslut och det andra spåret får en riktig snygg avslutning fjortonde juli.

Det finns en del slarv, kanske tidspress? Ett exempel: För kidnappningen av Rudbeck stjäl Kim en ambulans. Fem i åtta kör ambulansen in på en parkering i Mörby centrum och föraren lämnar bilen. Det tar drygt fem minuter för Kim att ta sig in och starta bilen, han kör till Lievägen i Täby där Rudbäck bor vilket borde ta minst en kvart. Han parkerar utanför villan ”tio i åtta”. Det fungerar inte så bra, han kan vara där tidigast kvart över åtta.

Liksom i den förra boken finns en hel del humor, sannolikt mer den här gången. Ett exempel: Den karismatiska partiledaren för Sannsvenskarna heter Carl-Göran Schwarzkopf, ”den enda svartskallen som älskar Sverige”. Delvis fungerar det riktigt bra, men inte alltid, ibland blir det väl mycket fars som känns konceptfrämmande.

Men delar är rätt oemotståndliga, han är på något sätt den svenska litteraturens gossen Ruda som gör saker man verkligen inte får göra vilket hela Millenniumspektaklet kring den första delen är ett bra exempel på. Det är färre sådana personliga gliringar i den nya boken men det finns en del, bland annat en rätt hysterisk sågning av Augustpriset som har sin förklaring. Han fick en nominering för Rörelsen – den andra platsen 2015 men det bästa han någonsin skrivit, Vänligheten från 2021, som var en mycket rimlig vinnare det året, blev inte ens nominerad under detta bottenår för prisjuryn när ingen av de nominerade var i närheten av att vara årets bästa svenska skönlitterära bok. (Läs mer om det här.)

Det ska bli spännande att se vart vi tar vägen när författaren ska avsluta denna trilogi; det är rätt oförutsägbart men också oundvikligt att ta reda på när den väl kommer ut. Titeln är i alla fall känd, Anden i maskinen är ett begrepp som använts till en del olika saker och det ska bli spännande att se vad det blir i John Ajvide Lindqvists tappning.

Författaren

John Ajvide Lindqvist är född 1968 och uppväxt i Blackeberg, där också hans debutroman från 2004, Låt den rätte komma in, utspelar sig. Innan han blev författare på heltid har han haft en karriär som trollkarl och ståuppkomiker,

Hans andra roman, Hanteringen av odöda, utkom i juni 2005 och i novellsamlingen som följde, Pappersväggar från 2006, får man bland annat veta vad som hände med de odöda. 2008 utkom romanen Människohamn, som utspelar sig i skärgården med havet som det stora skräckinjagande hotet och i maj 2010 utkom Lilla stjärna, en historia om kärlek och besatthet, om en röst ifrån en annan värld och idoldyrkan driven till sin spets. Därefter kom Låt de gamla drömmarna dö 2011, en samling noveller, kåserier och andra texter.

Hösten 2017 utkom X – den sista platsen, den avslutande delen i trilogin Platserna. Här väver han samman alla trådar från de två tidigare böckerna, Himmelstrand – den första platsen och Rörelsen – den andra platsen. Den senare blev nominerad till Augustpriset 2015.

I januari 2021 utkom han med sin längsta roman hittills, Vänligheten, och i november 2021 med boken Alternativa fakta om fåglar, som är illustrerad av hans hustru Mia Ajvide. Sommaren 2022 släpptes romanen Verkligheten och inte långt därefter, i oktober, Skriften i vattnet, en actionspäckad internationell thriller med storpolitiska konsekvenser och del ett i serien Blodstormen. Strax efter släppet nominerades den till Bästa kriminalroman 2022 av Svenska Deckarakademin. 2023 kom Sommaren 1985, det närmaste en ungdomsbok han skrivit – ett mörkt sommaräventyr fyllt av bråddjupa känslor och livsavgörande ögonblick. Nu är han alltså aktuell med Rummet i jorden, andra delen i Blodstormen, en trilogi som är såld till tiotalet länder.

Han har också skrivit filmmanus, teaterpjäser och mottagit en rad priser, bland andra Selma Lagerlöf-priset och GP:s litteraturpris. Hans böcker finns utgivna i över trettio länder.

Anders Kapp, 2024-03-26

Bokfakta

  • Titel: Rummet i jorden.
  • Författare: John Ajvide Lindqvist.
  • Utgivningsdag: 2024-03-25.
  • Förlag: Ordfront.
  • Antal sidor: 412.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...