I morgon söndag är det dags för Svenska Deckarakademin att dela ut årets priser i olika klasser, det handlar om de tyngsta svenska priserna inom spänningsfältet. Bakom priserna finns ett långvarigt och ambitiöst granskningsarbete där olika jurygrupper, bestående av mycket genrekompetenta personer, läser mängder av böcker innan de kommer fram till ett litet urval av nominerade och slutligen vinnarna. De olika klasserna är Bästa svenska kriminalroman, Bästa till svenska översatta kriminalroman, Bästa svenska debut, Spårhunden (barn- och ungdomsdeckare) samt några andra priser som inte delas ut varje år. Naturligtvis hindrar detta inte oss andra att också ha åsikter om vilka böcker som är årets bästa inom genren så redan idag kommer Kapprakts topplistor. Följ gärna morgondagens prisutdelning, de brukar direktsända den via sina sociala medier. Den börjar 14.00.
I det följande länkar titlar till Kapprakts texter om böckerna och i vissa fall länkar författarnamnen till Kapprakts presentationer.
Årets bästa svenska debut
I min läsning prioriterar jag gärna för mig nya författare, det är så fantastiskt roligt att upptäcka nya intressanta röster, oavsett genre, och det innebär att jag i det här sammanhanget är särskilt engagerad i debutantpriset.
I mitten av november kom Svenska Deckarakademins nomineringar, i bokstavsordning:
- Marcus Dunberg, Skuggland, Bokfabriken.
- Johan Eriksson, Tjuv och polis, Bonniers.
- Hélène Gullberg, Adepten, Bazar.
- Negar Naseh & David Sandström, En bondes död, Romanus & Selling.
- Mikael Zettersten, Ryska posten, Jengel.
Redan i början av september publicerade Kapprakt topp tre bland årets svenska spänningsdebuter. I slutet av september kom Johan Erikssons debut Tjuv och polis som absolut ska in på den listan som därmed består av fyra titlar som jag nu också rangordnat:
-
Hélène Gullberg, Adepten, Bazar.
- Anna Platt, Ingen du älskar kan dö, Bazar.
- Johan Eriksson, Tjuv och polis, Bonniers.
- Per Hellgren, En instängd man, Bonniers.
Möjligheten finns att Kapprakt och Deckarakademin är överens om vilken som är bäst i år, det får vi veta på söndag.
Årets bästa svenska
I mitten av november publicerade akademin sina nomineringar, i bokstavsordning:
- Christoffer Carlsson, Levande och döda, Bonniers.
- Camilla Grebe & Carl-David Pärson, Lånaren, Wahlström & Widstrand.
- Håkan Nesser, Det kom ett brev från München, Bonniers.
- Ninni Schulman, Som vi lekte, Bazar förlag.
- Sara Strömberg, Skinn, Modernista.
Det är ett klokt och välmotiverat urval, jag har innan nomineringarna läst, skrivit om och gillat samtliga. Några titlar saknar jag på listan. Sverige har en ganska stor elit av väl etablerade och internationellt framgångsrika spänningsförfattare och samtliga nominerade finns med bland dem. Skinn är visserligen bara Sara Strömbergs tredje vuxenbok men med tanke på framgångarna för de två första hör hon hemma i det skiktet. Carl-David Pärson hör kanske inte hemma där, men det gör definitivt mamma Camilla Grebe. Den minst uppmärksammade författaren i detta elitskikt är, enligt min mening, Ulf Lindström, som i år avslutade sin underbara Varbergstrilogi med Den tredje kvinnan och den hade jag gärna sett bland nomineringarna. Två väldigt etablerade stjärnor har i år startat med något helt nytt som också är fantastiskt bra; Arne Dahls I cirkelns mitt och Stefan Ahnhems Bytet hade väl förtjänat platser på listan.
Vem är då vinnaren? Det är också en etablerad stjärna som i år startat något nytt; hon heter Ninni Schulman och bokens titel är Som vi lekte. I morgon får vi veta om Deckarakademin håller med.
Bästa översatta
Deckarakademin delar också ut pris till bästa till svenska översatta, men eftersom jag främst prioriterar svenska författare har jag inte många synpunkter. De nominerade är:
- Jo Callaghan, På ett ögonblick, Modernista.
- Linda Castillo, Bruten tystnad, Polaris.
- Juan Gómez-Jurado; Svart varg, Nona.
- Arnaldur Indriðason, Tyst som muren, Norstedts.
- Jo Nesbø, Blodmåne, Bonniers.
Av de nominerade har jag bara läst två, Linda Castillos Bruten tystnad och Jo Nesbøs Blodmåne, bägge mycket bra. En som aldrig nominerats, vad jag vet, och som är riktigt bra är engelska Gillian Mcallister vars sjunde roman kom ut i år i svensk översättning med titeln Fel tid, fel plats. Fantastisk bok.
Än mindre kan jag ha synpunkter på priset Spårhunden som handlar om böcker för barn- och ungdom.
Deckarakademins beslut söndag eftermiddag
- Bästa svenska: Christoffer Carlsson, Levande och döda, Bonniers.
- Bästa debut: Negar Naseh & David Sandström, En bondes död. Romanus & Selling.
- Bästa översatta: Jo Callaghan, På ett ögonblick, Modernista.
- Spårhunden: Daniel Sjölin, Morsan är haffad, Bonnier Carlsen.
- Årets fackbok: Carina Burman, Drottningar och pretendenter: om guldålderns deckarförfattarinnor, Bonniers.
- Årets mest utlånade: Viveca Sten, Botgöraren, Forum.
I år var vi inte överens om någon av titlarna men som sagt, jag har stor respekt för Akademin.
Anders Kapp, 2023-12-02/03