Imponerande mord på Pygmalion

I Ovidius Metamorfoser från grekisk antik återges berättelsen om Pygmalion, en kung på Cypern som också var en skicklig skulptör. Av elfenben skapade han den perfekta kvinnan, en staty som han också förälskade sig i, han kallade henne Galatea. En dag när han kysste henne kände han hur hennes läppar blev varma, med hjälp av kärleksgudinnan Afrodite hade hon väckts till liv. På denna berättelse har det gjorts mängder av parafraser eller adaptioner, en av de mest kända är pjäsen Pygmalion från 1913, skriven av George Bernard Shaw, som i sin tur återgivits i många olika versioner, bland annat den mångfaldigt Oscarsbelönade filmmusikalen My Fair Lady från 1964. Här det professorn Henry Higgins som förvandlar arbetarklassflickan Eliza Doolittle till en societetsdam. Med Hélène Gullberg nya bok Adepten, hennes debut inom samtida spänning, har vi fått ytterligare en parafras på denna antika berättelse. Här är Pygmalion den stormrika redaren och passionerade samlaren Sten Hammar som tar till sig den smutsiga och förvildade åttaåringen Majja Skog; drygt tjugo år senare är hon landets främsta expert på konstföremål. Hon kan också uppträda som ”societetsdam” men det vill hon sällan, oftast en apart vildkatt bland alla hermelinerna i det fiiiiinaste auktionshusets salonger. Det här en text som fyller oss med läsglädje.

Berättelsen startar en het sommardag i juni 1993 vid en gård i Roslagen som uppenbart är på väg utför, det mesta är slitet, här verkar det varken finnas pengar eller energi för underhåll. Bland annat finns där en lada ”som en gång uppförts med entusiasm och framtidstro för att sedan alltmer förfalla och glömmas bort, likt en åldrande släkting”. På en av detta ruckels väggar finns en bleknad skylt: ”Loppis”. Sten Hammar kommer dit, det är inte första gången, han har lärt sig att det bland allt skräp ibland dyker upp riktiga rariteter, fantastiska föremål. Han inser att dessa föremål måste ha en historik som är allt annat än laglig men kan inte låta bli, han är en passionerad samlare och här finns fynd som inte går att finna någon annanstans.

Hans mål denna dag är att sluta ett avtal med ägaren, han vill vara först med att få titta på alla nya leveranser och i gengäld lovar han att betala utan att pruta för det han vill ha och utan att fråga om ursprung. Ägaren som jag tror förblir namnlös genom boken, kallas ”Gubben” eller ”Farsan”, funderar ett slag och kommer med ett motkrav: ”Att du lär upp jäntan min.” Vi får reda på att mannen varit sjöman, gården hade kommit med hans nu döda fru och loppiset hade också varit hennes projekt, han kan inte mycket om något av det. Han har gått ner sig rejält efter hustruns död, det går åt mycket hembränt. De konstföremål som då och då kommer från Baltikum via tidigare kolleger inom sjöfarten är en nödvändig biinkomst för att ändå få tillvaron att gå runt på lägsta tänkbara nivå. Sonen Peter har ärvt mycket från mamman, han kan säkert så småningom ta över den uppfödning av tjurar som gården ägnar sig åt, men lillasyster Majja är en helt annan sort. Hon är en udda figur utan vänner, otroligt fascinerad av föremål som hon vill lära sig allt om, lätt för att lära sig alla möjliga saker och totalt ointresserad av gården.

”När Sten Hammar tänkte efter var flickan som en rovdjursvalp – bedårande söt, men i grund och botten ett rovdjur – och med tiden skulle hon bli ett fullvuxet rovdjur som man måste hantera varsamt.” Sten accepterar kravet och varje söndag därefter kommer Majja till hans stora gods Hammarnäs och hans mycket omfattande samlingar. Genom boken finns återkommande kapitel där vi får följa Majjas uppväxt på gården och på Hammarnäs, två helt väsensskilda världar.

Omväxlande med detta får vi nutidskapitel där Majja hunnit fylla trettio och är en av experterna på landets ledande auktionshus Wallius i Stockholm. På många sätt en främmande fågel, hennes utseende och klädsel skiljer sig helt från kollegernas, liksom hennes språk och hennes totala sociala ointresse. Men hon är absolut bäst på att granska och värdera föremål, hittills har aldrig någon förfalskning lyckats passera hennes granskningar. Utöver kärleken till konstföremål har hon bara ett enda annat intresse: att köra fort. Med sin chockrosa Lamborghini Gallardo väcker hon alltid uppmärksamhet och hon besöker ofta Mantorp Park där sportbilens resurser kan få full frihet. Vare sig gården eller Hammarnäs har hon besökt på mer än tio år, hon lämnade bägge i vrede.

I nutid får vi också möta bokens andra huvudperson, Karin Klinga, en femtiotvåårig kriminalinspektör vid Citypolisen som är erkänt skicklig även om kollegerna kan tycka att hon är överdrivet stram; hög integritet kan vara positivt men kanske ibland kan gå för långt. Hon är relativt nyskild och trivs fanatiskt bra med att nu bo själv i en egen lägenhet i centrala Stockholm. Hennes ex Magnus bor kvar i huset i Täby och hör av sig alldeles för ofta; han vill att de ska försöka igen men det är hon inte intresserad av alls. Barnen Nora och Filip är vuxna och utflyttade.

Karin har just haft ett utvecklingssamtal med sin chef Bengt Kuhla som hon uppskattar mycket. Under samtalet hade han föreslagit henne en förändring som kanske skulle vara bra för henne. I ett av polisens utbytesprogram skulle hon kanske under en period testa ett annat jobb utanför Stockholm, arbeta ett tag i Östhammar. Hon hade accepterat förslaget men funderade efteråt om det verkligen var ett klokt beslut.

Redan innan hon tillträtt ringer telefonen en natt, hon blir väckt 03.16 och ger sig iväg mot Gimo där hon ska träffa någon ny kollega, Ricky Berggren. Han verkar rätt vedervärdig men tillsammans åker det ändå vidare mot brottsplatsen, godset Hammarnäs där ägaren, nittioårige Sten Hammar, hittats mördad. Huset är sprängfyllt med mycket dyrbara föremål så det måste vara ett inbrott som gått snett, ett rånmord. Det säger i alla fall Ricky tvärsäkert och de flesta håller med. Karin är inte alls övertygad men de måste få tag på en expert som kan göra en inventering för att ta reda på vad som kan saknas. När Majja kommer susande i sitt rosa vidunder är hon inte alls vad de förväntat sig.

De två huvudpersonerna är komplexa och intressanta människor och dynamiken mellan dessa två kvinnor, som bara har bristande social förmåga gemensamt, är väldigt underhållande. Men de är många fler intressanta människor vi får möta. Något som skapar liv i berättelsen är också den stora kontrasten mellan de radikalt olika miljöerna: interiörerna i det fina auktionshuset, gården där Majja växte upp och hennes värld där, godset Hammarnäs med Sten Hammar och de andra människor som finns i denna speciella kontext samt polisgrupperingen i Östhammar där inte bara Ricky är en udda karaktär. Här finns bland mycket annat också en oförglömlig hämndscen där Majja gör upp med en av de killar som betedde sig illa mot henne när hon var ung.

Här finns också författarens stora kunskap om, och kärlek till, konstföremål av många skiftande slag genomgående i berättelsen. ”Det är i de här böckerna du kan lösa föremålens gåtor och lära dig se sambanden mellan ett stolsbens lutning och ett lands revolution. Lär dig historien så börjar föremålen prata.”

Det finns inga direkta referenser till Pygmalion / My Fair Lady, bara indirekt via filmen Pretty Woman från 1990 som i sin tur inspirerats av dessa förlagor. Det hindrar inte att det här är en parafras på den antika berättelsen och dessutom en version värd applåder. Här finns väl fungerande referenser till Askungen, Ronja Rövardotter och mer oväntat till filmerna om Karate Kid. Liksom filmernas Kesuke Miyagi använder sig Sten Hammar av en mycket taktil inlärningsmetod, ”kunskapen sitter i händerna”. Det är genom att oändligt många gånger känna sig fram till alla knutarna i en antik matta, mängder av glasprismor, alla träslag och mycket annat som Majja verkligen lär sig allt om föremålen för att sedan komplettera med all historik kring alla dessa konstföremål.

Jag vet inte riktigt om det här kan betecknas som en spänningsdebut, har inte läst den historiska roman som hon skrivit tidigare, Den konserverade änkan. Men om den gör det så bör den definitivt finnas med bland Svenska Deckarakademins nomineringar till årets bästa debuter i höst. I den kategorin har jag bara stött på en annan bok tidigare i år, Anna Platts debut med Ingen du älskar kan dö från januari. De två råkar också vara förlagskolleger.

Författaren

Hélène Gullberg har varit föremålsexpert på Bukowskis och Stockholms Auktionsverk och arbetar nu som intendent på Kungliga slottet. Hösten 2020 debuterade hon med den historiska romanen Den konserverade änkan. Hon har tidigare medverkat i program som Historieätarna och Drottningarna samt är medförfattare till Kungliga Parker – Människor och berättelser. Hon är även en populär föredragshållare som älskar att berätta om historia, människor och föremål på ett medryckande sätt. Adepten är starten på en planerad serie. Föga förvånande har den redan sålts till fyra andra länder.

Anders Kapp, 2023-05-18

Bokfakta

  • Titel: Adepten.
  • Författare: Hélène Gullberg.
  • Utgivningsdag: 2023-05-17.
  • Förlag: Bazar.
  • Antal sidor: 367.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...