Efter en trilogi och en novellsamling har Erik Nilshammar med Kråkmorsdalen inlett en serie kriminalromaner som är planerad till sju delar. De utspelar sig på tidigt sjuttonhundratal och geografiskt finns vi i nordvästra Hälsingland där författaren själv är bosatt. Återkommande huvudperson är kronolänsmannen Erik Forsbeck och han har mycket att kämpa emot för att lösa ett dödsfall som många vill avfärda som ett självmord. På vägen genom texten får vi möta fler dramatiska händelser och många fantastiska karaktärer. Utöver en spännande berättelse finns här en imponerande detaljrikedom som ger oss en trovärdig närvaro i tiden på denna speciella plats. Det här är läsvärd fiktion som skapats på en plattform av väl researchad verklighet.
Redan i första meningen får vi möta huvudpersonen Erik Forsbeck på hans häst Gulltopp samt hans försupne medhjälpare Joen Larsson. Det är en söndag förmiddag i maj 1712 och de rider i ett kallt duggregn på väg mot Järvsö. En piga har hittat en död kropp och larmat. När de väl hittat fram kan de konstatera att kroppen måste ha hängt där i veckor, kråkorna har hackat sönder ansiktet fullständigt. De kan i alla fall se att det är en man med samiska kläder som hänger i en rännsnara tillverkad av en rensena. Det finns ingen packning alls i närheten, inga tecken på någon strid, men på marken finner den något underligt, ett grovt snidat träbeläte, något större än ett vanligt vedträ.
Jens är säker på att det är ett självmord men Erik är inte alls övertygad. De har hört att pigan som hittat kroppen, Maria Mårtensdotter, påstått att hon sett vem som hängt upp mannen. Men senare hittas även hon död. Det blir fler våldsamma händelser i trakten, Forsbeck rider runt för att försöka ta reda på vad som hänt och på vägen får vi möta många riktigt färgstarka karaktärer i en spännande jakt som avslutas med en dramatisk upplösning.
Generellt sett finns det stora språkliga utmaningar med att skriva historiska romaner, särskilt om man går så pass långt tillbaka i tiden som här; skriver man på dåtidens språk blir det i princip obegripligt för dagens läsare och skriver man med dagens svenska förloras närvaron i den tid där berättelsen utspelar sig. Det är en svår balansgång och en genial ekvilibrist i samtiden är Niklas Natt och Dag i sin nyligen avslutade trilogi från det sena sjuttonhundratalets Stockholm. Riktig så fantastisk är inte Nilshammar men han gör det ändå väldigt bra; här finns en hel del uttryck och företeelser från den aktuella tiden, bland annat dåtidens stavningar av olika ortsnamn, som skapar autenticitet utan att det blir obegripligt vilket är imponerande.
Författaren har ägnat sig en hel del åt att studera rättegångsprotokoll och andra lokala handlingar från den aktuella tiden för att kunna väva in verkliga händelser i berättelsen och finna inspiration till olika karaktärer för att sedan utveckla detta underlag till sin fiktion. Här finns också mängder av referenser till den historiska kontexten, det pågående kriget, sjukdomarna, fylleriet, svälten och mycket annat som bidrar ytterligare till berättelsens trovärdighet och ger läsaren en stark närvarokänsla. Den kristna kyrkans enorma makt i denna tid skrivs fram skickligt men också det som finns under ytan i form av gammal folktro liksom den mångkulturella närvaron i samisk trolldom och skogsfinnarnas svarta magi.
Det här är en serie som är väl värd att följa, nästa del kommer snart och då kan vi få träffa kronolänsmannen Erik Forsbeck igen.
Författaren
Den som letar efter Erik Nilshammar i Färila i Hälsingland gör det förgäves. Däremot hittar man på denna plats kanske Erik Nilsson, född 1968, nu veckopendlande till Söderhamn och jobbet som rektor, en man som under vardagskvällarna förvandlas till författaren Erik Nilshammar och som under denna pseudonym hittills givit ut fyra böcker och en novellsamling.
Han debuterade 2016 med Apokalypsen i Storå, första boken i en trilogi om Storå-Tarzan och folket på Vidderna. Del två, Döden på Vidderna kom 2017 och den avslutande Kungen av Gomorra släpptes i november 2018. Detta glesbygdsepos utspelas sig i ett norrländskt inland där människor och förhållanden sällan är det som de till en början utger sig för att vara. Böckerna är fulla av humor, absurda händelser och oväntade vändningar, precis som det anstår en riktig skröna.
I juli 2020 släppte författaren novellsamlingen Gammelgrav – 13 skymningsrysare. Så här lyder baksidestexten: I det nordvästra hörnet av Hälsingland ligger bortglömda platser som gömmer dunkla minnen av det som en gång varit. Gammelgrav är en av dessa. En otillgänglig ravin som skär genom sandheden och mynnar ut i Ljusnan. Det sägs att där finns guld som vaktas av vittrorna. Guld som ingen tillåts hitta. Endast en tunn hinna skiljer oss från denna värld. Allt som behövs är en liten rispa för att det som en gång glömts åter ska göra sig påmint. Novellsamlingen Gammelgrav innehåller tretton vittnesmål om vad som händer när den tunna hinnan brister. Det finns även en poddversion av Gammelgrav.
I somras kom den historiska kriminalromanen Kråkmorsdalen. Den är första delen i en planerad serie på sju romaner om kronolänsman Forsbeck som utspelar sig i det tidiga 1700-talets Hälsingland. Nästa del heter Ringfuru, är redan färdigskriven och kommer ut inom kort.
Anders Kapp, 2022-10-18
Bokfakta
- Titel: Kråkmorsdalen.
- Författare: Erik Nilshammar.
- Utgivningsdag: 2022-06-10.
- Förlag: Eget (Lava).
- Antal sidor: 256.
Länkar till mer information
- Författarens hemsida.
- Läs vad andra skriver om boken.