Verkligheten?

Titeln Verkligheten kunde likaväl haft ett frågetecken som avslutning för det är en fråga som John Ajvide Lindqvist ställer i sin kortroman; vad är verkligheten för någonting? Tillvaron gestaltad som ett spel är litterär form som funnits i ”alla tider” men det blir ännu mer påtagligt idag med alla olika typer av reality-produktioner som sväller över som TV-serier, YouTube-kanaler eller i andra former, alltså en sorts verklighet som består av uppenbara konstruktioner, simuleringar som av någon anledning fängslar väldigt många människor. Vad händer då med alla dessa människor som konsumerar ”verklighet” snarare än att leva den? Och vad händer med alla de människor som agerar i denna reality, all denna simulerade verklighet som trots det uppenbart artificiella ändå är betydande delar av den verklighet som vi erfar? Ytterligare en intressant pusselbit i författarens långa berättelse om tillståndet i dagens samhälle.

I centrum av berättelsen finns Heidi Hallberg som är stjärnan i den populära realityshowen Hemma med Hallbergs tillsammans med övriga delar av hennes familj; de lever under ständig kamerabevakning där gränserna mellan familjens regisserade liv och deras eventuellt verkliga liv är helt utsuddade. Det är knappast möjligt att längre veta vilka händelser och skeenden som i någon mening är naturliga och vilka som är konstruerade, artificiella, baserade på analyser av publikens preferenser.

Hon är gift med Totte (egentligen Torbjörn) sedan tjugofem år tillbaka. Han har nu hunnit bli femtioåtta, välkänd skådespelare och är / spelar rollen som ”en skön snubbe från orten” vilket går hem bra hos de antiintellektuella, elithatande delarna av publiken och vilket drabbar Heidi som utan examen ändå har en del universitetspoäng och ibland uttrycker sig rätt / alltför välartikulerat.

Från ett tidigare äktenskap har Totte dottern Alice som har en enormt framgångsrik YouTube-kanal med fokus på smink och mode. Tillsammans med Lancôme har hon utvecklat en egen sminklinje, AliceW, som ska lanseras i direktsändning via flera kanaler just den dag som huvuddelen av denna berättelse utspelar sig. Heidi och Totte har barnen Berit och Gösta gemensamt.

Hon läser Lars Noréns dagböcker och funderar över likheter / skillnader. Själv skulle hon aldrig kunna publicera sina dagböcker men kan ändå känna igen en del, hur han ”konstruerar gestalten Lars Norén”. I källaren har hon ett dockskåp som hon ibland drar sig tillbaka till i tankar kring dockfamiljens liv, delvis inspirerat från egna erfarenheter, ett liv som hon kanske har mer inflytande över än sitt eget, ett dockliv som kanske är verkligare än hennes? Elle också är det hon som är dockan?

Återkommande är bilder av sprickorna i denna tillvaro, en bild som används i romankvintetten Sprickorna i muren av Lars Gustafsson, hos Leonard Cohen: ”There is a crack in everything / That’s how the light gets in”  och på många andra håll. Men här mer i form av sådant som försvinner, händer eller förändras på oförklarliga sätt, sådant som ibland kanske kan skyllas på det ständigt närvarande produktionsteamet men inte alltid. Med tanke på vem det är som skriver blir en del av dessa sprickor dramatiska.

Det är en intelligent och intressant romanidé men jag tror det var klokt att hålla ner formatet, boken omfattar bara drygt hundrafemtio sidor. Kanske skulle den till och med ha kunnat kokats samman till en novell. Det är en riktigt träffsäker och läsvärd text även om den inte är i närheten av mästerverket Vänligheten från förra året. Och den är ytterligare en viktig del i författarens långa, insiktsfulla och viktiga berättelse om tillståndet i vår moderna tillvaro.

Författaren

John Ajvide Lindqvist är född 1968 och uppväxt i Blackeberg, där också hans debutroman från 2004, Låt den rätte komma in, utspelar sig. Innan han blev författare på heltid har han haft en karriär som trollkarl och ståuppkomiker,

Hans andra roman, Hanteringen av odöda, utkom i juni 2005 och i novellsamlingen som följde, Pappersväggar från 2006, får man bland annat veta vad som hände med de odöda. 2008 utkom romanen Människohamn, som utspelar sig i skärgården med havet som det stora skräckinjagande hotet och i maj 2010 utkom Lilla stjärna, en historia om kärlek och besatthet, om en röst ifrån en annan värld och idoldyrkan driven till sin spets. Därefter kom Låt de gamla drömmarna dö 2011, en samling noveller, kåserier och andra texter.

Hösten 2017 utkom X – den sista platsen, den avslutande delen i trilogin Platserna. Här väver han samman alla trådar från de två tidigare böckerna, Himmelstrand – den första platsen och Rörelsen – den andra platsen. Den senare blev nominerad till Augustpriset 2015. Böckerna i Platserna kan även läsas fristående som egna berättelser. 2021 kom han ut med sin längsta roman hittills, Vänligheten.

Han har också skrivit filmmanus, teaterpjäser och mottagit en rad priser, bland andra Selma Lagerlöf-priset och GP:s litteraturpris. Hans böcker finns utgivna i över 30 länder, bland andra Australien, Kina, Brasilien, Danmark, Tyskland, Ryssland, Storbritannien och USA.

Anders Kapp, 2022-08-09

Bokfakta

  • Titel: Verkligheten.
  • Författare: John Ajvide Lindqvist.
  • Utgivningsdag: 2022-04-28.
  • Förlag: Ordfront.
  • Antal sidor: 157.

Länkar till mer information

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...