Under året har jag särskilt prioriterat nya författare; många debutanter men också författare med flera böcker i bagaget som jag inte läst tidigare. Hans Carstensen är en mångsysslare som efter ett antal olika verksamhetsområden i år dubbeldebuterat inom spänning för vuxna och det första jag har läst av honom är Under hökens vingar, första delen i Hökenserien, en sorts agentthriller vilket är en subgenre som inte är alltför vanlig i Sverige. Huvudpersonen är också ganska ovanlig: vi får möta femtionioåriga förskolläraren Anna Nilsson i Gävle och hennes familj. För länge sedan var hon någon helt annan, en person som för många år sedan dog i Portugal enliga alla offentliga källor, en kvinna som nu tvingas återvända från graven. Här finns en imponerande kreativitet med en intrig som rör sig i många oväntade vindlingar på vägen mot dramatiska upplösningar.
Enligt författaren har boken en tydlig verklighetsbakgrund. Om det är sant eller ej vet jag naturligtvis inte, men tidigare i höst publicerade han en intervju med en anonymiserad källa på sin egen hemsida. Där skriver han bland annat: ”Idén till … Under hökens vingar … infann sig när jag under en utlandsvistelse av en slump hamnade i samspråk med något så exotiskt som en svensk hemlig agent. Eller ska jag säga, en före detta hemlig agent. Att vederbörande hade en historia inom underrättelsetjänsten uppenbarade sig efter ett tag. Det framkom att personen i fråga hade en önskan att summera sitt liv, men under inga omständigheter kunde göra detta själv.”
Det här är faktiskt rätt kul, vare sig det är sant eller ej, kanske ännu roligare med det senare. Ett av många exempel på den pågående bokevolutionen där definitionen av vad man menar med en skönlitterär bok successivt förändras och kompletteras från den klassiska bilden av en fiktiv berättelse levererad i form av en samling bokstäver tryckta på pappersark, inbundna och skyddade av ett omslag till allt fler olika saker. Det är vanligt att denna fiktion inkluderar verkliga element i form av personer, händelser och miljöer. Det är mindre vanligt, men inte alls unikt, att den verklighetskontext som den fiktiva berättelsen placeras i också egentligen är en fantasi, en sorts metafiktion i olika lager, vilket är intressant och som (kanske) också gäller för denna bok.
Han skriver också: ”Jag visste fram till den punkten inte ens att svenska hemliga agenter existerade. Än mindre visste jag att en del av Försvarsmaktens budget går åt till att finansiera tillvaron för agenter som är ”brända” och måste skapa nya liv på nya platser.” Bakgrundsinformationen säger han sig ha samlat under tre längre samtal med denna källa vilket sedan kompletterades med en intervju sedan informanten läst den text som var på väg till tryck. Han påstår att ”Intervjun har granskats och godkänts av berörda myndigheter.” I intervjun intygar informanten att stora delar av texten är realistisk och stämmer med hens verkliga erfarenheter.
Huvudpersonen i boken heter egentligen Daphne ”Daffy” Söderlund, en gång i tiden en av Sveriges bästa hemliga agenter. Men det var länge sedan. Under ett uppdrag i anslutning till OS i Seoul 1988 blev hon bränd. Då var hon tjugoåtta år och nu har hon hunnit fylla femtionio. Hela den tiden har hon levt ett alldeles vanligt Svenssonliv under namnet Anna Nilsson och arbetar som förskollärare på Hammargården i Gävle. Som Anna Nilsson är hon gift med Peter och de har nu vuxna barnen Manne och Hedvig.
En av alla dessa vanliga dagar på förskolan i maj, en fredag efter lunch, händer något; hon ser två män som kommer i en bil, den ene går en runda och kommer tillbaka till bilen. Ingenting konstigt, men hon vet vad det är. Detaljerna i beteendet visar på en avläsning, en teknik som bara ett fåtal personer inom Säk lärt sig och som hon känner igen.
Så hon är förberedd när hon senare på dagen går hem från jobbet på väg till sitt radhus på Brynäsgatan 43 A. Även om vaksamheten kanske inte är lika hög längre har hon säkerhetsåtgärder som innebär att hon vet att det finns en eller flera främmande personer i huset. Hon tar ner en man innan hon hör rösten från en annan, en röst som hon känner igen.
Rösten som hon känner igen tillhör Nabbe, en av kollegerna för länge sedan och han är där för att vädja om hennes hjälp. Det som hänt är att hustrun till en dansk diplomat blivit kidnappad. Tystnaden är total, det är en liten hemlig grupp som kallas för Campingen som arbetar med fallet, en grupp som är okänd även för huvuddelen av Säk, en grupp som Daffy själv tillhörde en gång i tiden.
Anledningen till att hon blev polis var att hon ville lösa mordet på sin då sextonåriga lillasyster Sylvie 1978. Det lyckades hon inte med, men det finns ingen som kan så mycket som hon om det fallet. I systerns kläder hittades ett brev från mördaren och en grafologisk analys har visat att det sannolikt skrevs av samma person som nu skickat kravbrev till den danska diplomaten. Det är därför som Campingen till att hon ska återgå i tjänst och hon kan inte säga nej.
Det är starten för en mycket kreativ berättelse som rör sig mellan dåtid och nutid, som rör sig mellan det personliga, hennes familj då och hennes familj nu, och det internationella, som rör sig mellan berättarrösten Daffy / Anna och en del olika skriftliga källor som hon finner på vägen. Imponerande många snygga tidsmarkörer. Många olika saker som tagits för givna faller samman på grund av ny information. Bilder förändras från något till något annat. Författarens egen pedagogbakgrund kommer fram i intressanta analyser av föräldrars beteende gentemot sina barn. Möjligen en något överkomplicerad intrig men delar av upplösningarna är filmiskt mycket välkonstruerade. Även om den inte kvalar in bland årets allra bästa debutanter kan det bli intressant att följa denna nya spänningsserie.
Författaren
Hans Carstensen är född 1958, bosatt i Gävle, är en mångsysslare som utöver lärarjobbet vunnit nationella priser som dramatiker, komiker och spokenwordpoet. Han var med i ett av landets första punkband, Butter Utter. År 2007 grundade han ståuppklubben GASTA i Gävle och har turnerat med ståuppshowen Tänk Punk sedan 2016. Han driver Romanskrivarlinjen och på Youtube driver han Canal Carstensen där han delar med sig av kreativa tips för blivande och aktiva författare. Han har drivit flera olika poddar; aktiv just nu är Taktikpodden som han startade 2019 tillsammans med Josef Carstensen och John Wall. Tidigare har Hans Carstensen gett ut bland annat ungdomsromanen Poker Mongo. I år har han dubbeldebuterat inom spänning för vuxna; dels med serien Biblioteksmysterierna där redan två delar är ute: Den osynlige mördaren och Den försvunna mamman (kommer ut enbart som ljud), dels med Under hökens vingar, första delen i Hökenserien.
Anders Kapp, 2021-12-26
Bokfakta
- Titel: Under hökens vingar.
- Författare: Hans Carstensen.
- Utgivningsdag: 2021-10-04.
- Förlag: Southside Stories.
- Antal sidor: 365.
Länkar till mer information
- Författaren egen hemsida.
- Läs vad andra skrivit om boken.